Ciência-IUL    Autores    Cecília Aguiar    Projetos de Investigação
Projetos de Investigação
SOCIAL IMAGES, ORGANIZATIONAL CLIMATE AND QUALITY OF RELATIONSHIPS IN RESIDENTIAL CARE_CIRC: THE DESIGN, IMPLEMENTATION AND EVALUATION OF AN INTERVENTION PROGRAM.
Informação do Projeto
2019-04-16
2022-03-15
Parceiros do Projeto
Growing in uRban educatIon and diversiTy
Informação do Projeto
2018-09-01
2021-02-28
Parceiros do Projeto
A Blog as open learning platform for the field of Early Childhood Education about Research and Innovation to support Disadvantaged and Diverse children
   
Informação do Projeto
2017-12-31
2020-12-30
Parceiros do Projeto
Media competency training for professionals in day-care centers and comparable institutions in rural areas of Europe
Informação do Projeto
2017-09-01
2020-08-31
Parceiros do Projeto
Direitos, Emoções e Interações em Contexto Pré-escolar
Informação do Projeto
2017-04-01
2017-12-31
Parceiros do Projeto
Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society
Informação do Projeto
2017-01-01
2020-12-31
Parceiros do Projeto
Como e sob que condições tem efeito a qualidade em educação de infância? Um estudo em quatro países europeus
Informação do Projeto
2016-05-02
2019-05-01
Parceiros do Projeto
Participação Social de estudantes com NEE em escolas inclusivas_SENSEs
Informação do Projeto
2016-05-02
2019-11-01
Parceiros do Projeto
Inclusão e sucesso académico de crianças e jovens imigrantes: o papel das dinâmicas de aculturação
O presente projeto pretende contribuir para o conhecimento sobre a integração, sucesso escolar e bem-estar dos alunos imigrantes (i.e., nacionais de países terceiros) nas escolas públicas do 1º e 2º Ciclos de Ensino Básico (CEB), em Portugal. Pretende-se concretizar este objetivo testando, especificamente, o papel das dinâmicas de aculturação e dos seus fatores psicossociais antecedentes na integração social e educativa destas crianças e jovens imigrantes. Uma vez que se pretende obter uma visão comparada e das várias perspetivas que informam o fenómeno em estudo, para além dos inquéritos a alunos imigrantes, serão ainda inquiridos alunos descendentes de imigrantes (perspetiva de um grupo comparável) e alunos de origem portuguesa (perspetive de um grupo de acolhimento). Estes dados serão contextualizados com recurso à análise dos documentos estruturantes da escola (e.g., Projeto Educativo) e com entrevistas à Direção, a elementos das coordenações pedagógicas do 1º e 2º Ciclos do CEB e inquéritos aos Diretores de Turma dos alunos imigrantes inquiridos.
Informação do Projeto
2014-08-01
2015-06-30
Parceiros do Projeto
Curriculum Quality Analysis and Impact Review of European ECEC
In line with the EU strategies for 2020 and the need for a systemic and integrated approach to Early Childhood education and Care (ECEC), the project identifies eight key issues and questions for which effective policy measures and instruments should be developed. They concern assessing the impact of ECEC, optimizing quality and curricula for ECEC to increase effectiveness, raising the professional competencies of staff, monitoring and assuring quality of ECEC, increasing the inclusiveness of ECEC, in particular for socioeconomically disadvantaged children, funding of ECEC, and the need for innovative European indicators of children’s wellbeing. The project will address these issues in an integrative way by combining state-of-the-art knowledge of factors determining personal, social and economic benefits of ECEC with knowledge of the mechanisms determining access to and use of ECEC. In developing a European knowledge base for ECEC, we will add to the existing knowledge in two ways. First, we will include recent and ongoing ECEC research from several European countries. Second, we will include the perspectives of important stakeholders and integrate cultural beliefs and values. The central aim is to develop an evidence-based and culture-sensitive framework of (a) Developmental goals, quality assessment, curriculum approaches and policy measures for improving the quality and effectiveness of ECEC; and (b) Effective strategies of organizing, funding and governing ECEC that increase the impact of ECEC. Our interdisciplinary research team will construct this framework, based on the competencies and skills that young children need to develop in current societies, identify the conditions that have to be fulfilled to promote child development and wellbeing, and identify strategies and policy measures that support access to high quality provisions, and likely to receive broad support of stakeholders, thereby enhancing the impact of ECEC.
Informação do Projeto
2014-01-01
2016-12-31
Parceiros do Projeto