Artigo em revista científica Q1
The research-teaching nexus from the Portuguese academics’ perspective: a qualitative case study in a school of social sciences and humanities
Iulia Farcas (Farcas, D.); Sónia F. Bernardes (Bernardes, S. F.); Madalena Matos (Matos, M.);
Título Revista
Higher Education
Ano (publicação definitiva)
2017
Língua
Inglês
País
Países Baixos (Holanda)
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 11

(Última verificação: 2024-03-27 18:46)

Ver o registo na Web of Science®


: 0.4
Scopus

N.º de citações: 11

(Última verificação: 2024-03-24 05:24)

Ver o registo na Scopus


: 0.4
Google Scholar

N.º de citações: 22

(Última verificação: 2024-03-24 18:41)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
This paper reports on a study conducted as part of an action-research project—INTEGRA I&E—aiming to promote the research and teaching (R&T) nexus at the School of Social Sciences and Humanities of a Research University in Lisbon, Portugal (Instituto Universitário de Lisboa, ISCTE-IUL). This study set out to investigate a multi-informant perspective of the academics’ rhetoric (conceptions, perception of barriers/facilitators and consequences) concerning the nexus, which can be considered at different levels of the curricular and organizational structure. Focus groups were conducted with 26 professors and 8 researchers from six different disciplinary areas and, afterwards, recorded and transcribed. A content analysis was used to categorize and quantify participants’ responses. Four themes emerged: practices linking R&T, barriers, facilitators and consequences of the nexus. Different levels of analysis were identified for each theme, namely, the level of ISCTE-IUL, Research Centers, Departments, Courses and Classes. Some disciplinary differences were also encountered. This study contributes with a multi-informant and multi-level perspective of academics’ conceptions of the R&T nexus in a Portuguese research-oriented university.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Research-teaching nexus,Academic staff,Levels of analysis,Content analysis,Focus groups
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
FCG/PIDE/138181/2015 Fundação Calouste Gulbenkian
UID/PSI/03125/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UID/SOC/03127/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.