Artigo em revista científica Q2
Researching social inclusion in student mobility: methodological strategies in studying the Erasmus programme
David Cairns (Cairns, D.);
Título Revista
International Journal of Research and Method in Education
Ano (publicação definitiva)
2019
Língua
Inglês
País
Países Baixos (Holanda)
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 12

(Última verificação: 2024-03-29 05:10)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 18

(Última verificação: 2024-03-28 10:52)

Ver o registo na Scopus


: 1.8
Google Scholar

N.º de citações: 46

(Última verificação: 2024-03-29 05:39)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
This article explores different methodological approaches to the study of social inclusion in the European Commission’s Erasmus undergraduate exchange programme, elaborating upon the approach taken in a study of Erasmus conducted in Portugal. The opening section of the discussion acknowledges the prior tradition of quantitative research on student mobility in Europe as a means of providing indicators of programmatic success to policymakers and stakeholders, and the existence of micro level studies that examine specific aspects of the Erasmus experience such as the emergence of shared European identities and building work competencies. What these approaches share is an emphasis on student perspectives: learning about the impact of exchange visits from past participants. As an alternative approach, I have focused on the institutional level of the programme, using qualitative interviews with individuals involved in managing Erasmus mobility at a diverse range of universities, an approach that I argue unlocks valuable knowledge about issues such as social inclusion within the programme.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Erasmus,Students,Social inclusion,Qualitative research,Europe,Portugal
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
SFRH/BPD/103320/2014 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.