Artigo em revista científica Q1
Each person in their place: the ‘praxe’ as a ritual of integration, stratification and differentiation
José Pedro Silva (Silva, J. P.); João Mineiro (Mineiro, J.); Elísio Estanque (Estanque, E.); João Sebastião (Sebastião, J.); João Miguel Teixeira Lopes (Lopes, J. M. T.);
Título Revista
Journal of Youth Studies
Ano (publicação definitiva)
2023
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 1

(Última verificação: 2024-04-19 07:38)

Ver o registo na Web of Science®


: 0.5
Scopus

N.º de citações: 1

(Última verificação: 2024-04-19 22:52)

Ver o registo na Scopus


: 0.4
Google Scholar

N.º de citações: 1

(Última verificação: 2024-04-18 07:34)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Every year, in a variety of countries, current higher education students welcome newcomers with a set of ritualised practices in which the latter submit to the former through tests that entail varying degrees and types of violence, but also an important element of playfulness. In Portugal, these rituals are known as ‘praxe académica’. This is a complex and multidimensional social phenomenon whose origins go back centuries, but is constantly reinvented and helps socialise new arrivals in accordance with the norms of the group into which they are to be integrated. Using sociological contributions to understand these rituals and their effects, we analyse the Portuguese case, arguing that these customary ways of greeting new higher education students have a triple effect on student life, contributing to: (1) the initiates’ integration into a differentiated group; (2) the demarcation and attachment of symbolic value to the group members, compared to non-students and students who refuse initiation; (3) the structuring of positions and relations of power that mark the student world beyond the ritualised moments. Moreover, these rituals provide meaning and a sense of ontological security to the present, in the face of the biographical uncertainty that characterises contemporary youth.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Student customs,Hazing,rituals,Higher education
  • Sociologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UIDB/03126/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.