Artigo em revista científica Q1
Board members’ educational background and financial performance: Evidence from Eurozone banks
Vitor Manuel Morais Pereira (Pereira, M.); José Filipe (Filipe, J.);
Título Revista
Journal of Central Banking Theory and Practice
Ano (publicação definitiva)
2022
Língua
Inglês
País
Polónia
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2024-05-09 06:54)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2024-05-04 22:27)

Ver o registo na Scopus

Google Scholar

N.º de citações: 1

(Última verificação: 2024-05-08 20:10)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
This study examines the impact of the quality of board members’ educational background on the financial performance of a group of Eurozone banks. Return on average assets (ROAA), Return on average equity (ROAE), and Tobin’s Q are used as measures to assess bank financial performance. Three indices are used as proxies for board members’ educational qualifications: Eduindex, for all academic qualifications in areas such as business or conomics; Eduversal, for all qualifications from business schools ranked by Eduniversal; and EduFT, for all qualifications from business schools ranked by the Financial Times. Our study results offer relevant policy implications. Generally, there is a significant negative effect from Eduversal and EduFT qualifications on bank financial performance. This effect can be explained by the fact that some well-qualified board members use their expertise for their own interest, which, in most cases, is not favourable for bank financial performance. The implication is that the European Central Bank needs to implement more rigorous measures than those currently imposed to control bank board member behaviour and reduce agency problems.
Agradecimentos/Acknowledgements
The authors acknowledge financial support from the Instituto Politécnico de Lisboa, research project IPL/2017/CGB/ISCAL and research project IPL/2018/ IIPB_ISCAL.
Palavras-chave
Bank financial performance,Corporate governance,Board of directors,Educational background,Eurozone banking
  • Matemáticas - Ciências Naturais
  • Economia e Gestão - Ciências Sociais
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
IPL/2017/CGB/ISCAL Fundação para a Ciência e a Tecnologia
IPL/2018/ IIPB_ISCAL Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.