Artigo em revista científica Q1
Designing a highly immersive interactive environment: the virtual mine
Luciano Pereira Soares (Soares, L. P.); Fábio Lopez Pires (Pires, F. L.); Rosa Navarro Varela (Varela, R. N.); Rafael Bastos (Bastos, R.); Nelson Carvalho (Carvalho, N.); Filipe Gaspar (Gaspar, F.); Miguel Sales Dias (Dias, M. S.); et al.
Título Revista
Computer Graphics Forum
Ano (publicação definitiva)
2010
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
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Abstract/Resumo
To achieve a full-scale simulation of a pyrite mine, a highly immersive environment becomes necessary and this research has led to a complex system enabling users to walk through a virtual mine in real time, presenting all the behaviours present in such environment. Some of the problems encountered are the tunnels behaviours, including highly contrasted images due to the presence of the head light, narrow paths, elevators, sound reverberation and tunnels texture shades. The use of immersive virtual reality enables the generation of high-quality simulations, because it is possible to control several feedback mechanisms such as the degree of luminance of produced imagery and spatial sound. In this research, a projection infrastructure and tracking system were specified and developed, aiming at producing the best results for this kind of simulation. To achieve our purposes, distributed algorithms were developed to run in a cluster solution that drives a four-sided CAVE-like environment. The complete production pipeline is presented, ranging from the developed authoring techniques, enabling fast production of new content for the simulation, to the tracking techniques produced for the improvement of the interaction.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Immersive virtual environments,Multi-projection,3D multimodal interaction,Computer Graphics,Three-Dimensional Graphics and Realism – virtual reality,Graphics System–distributed/network graphics
  • Ciências da Computação e da Informação - Ciências Naturais

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.