Artigo em revista científica Q1
Using emoji in response to customer reservation requests and service reviews
Marília Prada (Prada, M.); Magda Saraiva (Saraiva, M.); Sara Cruz (Cruz, S.); Sílvia Xavier (Xavier, S.); David L. Rodrigues (Rodrigues, D. L.);
Título Revista
Human Behavior and Emerging Technologies
Ano (publicação definitiva)
2022
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 4

(Última verificação: 2024-05-09 10:05)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 4

(Última verificação: 2024-05-06 12:37)

Ver o registo na Scopus


: 0.2
Google Scholar

N.º de citações: 4

(Última verificação: 2024-05-09 19:03)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
The use of paralinguistic cues—including emoji—in computer-mediated communication has become prevalent in recent years. Brands and service providers have also been using these cues in their communication strategies. And yet, research examining how such emoji use influences customers’ perception and behavior is still scarce. In two experiments (combined ), we tested if using emoji to reply to a customer request (restaurant reservation, Study 1) or online review (hotel experience, Study 2) influenced perceptions of the brands. The emoji used by the brand was always congruent with the valence of the situation. Results from both studies revealed that the presence (vs. absence) of emoji influenced consumers’ perception of the brand/service at several levels. Specifically, the restaurant/hotel was perceived to have a more informal communication style, have a warmer service, and be more modern. In Study 1, we also observed that emoji use had a positive impact on competence perception and reservation intentions. Importantly, these effects of emoji use were not moderated by the valence of the situation. Taken together, our results showed that emoji can influence different perceptions about brands and services and determine how customers relate to brands.
Agradecimentos/Acknowledgements
Part of this work was funded by a grant awarded by Fundação para a Ciência e a Tecnologia to DLR [Ref.: 2020.00523.CEECIND]
Palavras-chave
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Ciências da Comunicação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
2020.00523.CEECIND Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.