Working paper
"Il Cavallo" de Leonardo: a viagem de uma ideia (1ªParte) / The Leonardo's Horse: the journey of an idea" (1st Part)
Idalina Conde (Conde, I.);
Título Documento
CIES e-Working-Papers, nº 173
Ano (publicação definitiva)
2013
Língua
Português
País
Portugal
Mais Informação
Web of Science®

Esta publicação não está indexada na Web of Science®

Scopus

Esta publicação não está indexada na Scopus

Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Google Scholar

Abstract/Resumo
Continuando reflexões sobre o reconhecimento e museus imaginários em arte, este texto regressa a Il Cavallo, o projeto de Leonardo da Vinci (1452-1519) para uma estátua monumental quando estava ao serviço de Ludovico Sforza (1452-1508), Duque de Milão, para quem também pintou o grande fresco A Última Ceia (1492 ou 1494/5 – 1498). Por diversas vicissitudes, o projeto para Il Cavallo não se realizou. Ficaram apenas alguns desenhos para a história e para o mito do visionário Leonardo. Como surgiu a ideia e viajou no tempo pelo museu imaginário? Na verdade, o cavalo que não existe veio a existir em versões construídas por admiradores de Leonardo, como The Keepers of the Leonardo’s Dream, que ergueram a estátua em Milão em 1999. Este texto começa com Leonardo e o projeto no século XV. Outra parte irá abordar a singularidade desta forma de reconhecimento a ponto de exprimir, mais do que admiração, uma gratidão consequente: dar vida à ideia com esse cavalo, entre outros. Em suma, espécie de contra-dádiva do museu imaginário, para parafrasear a dialética da troca ou reciprocidade em Marcel Mauss, Essai sur le Don (1896). Cruzando histórias, o texto propõe uma reflexão sobre origens e destinos da criatividade artística, bem como do património, confrontando valores dos especialistas e outros cidadãos. Following previous approaches on the recognition of art and the imaginary museums, this text returns to Il Cavallo. The project of Leonardo da Vinci (1452-1519) to build a monumental statue when he was working for Ludovico Sforza (1452-1508), the Duke of Milan. For him he painted the major fresco The Last Supper (1492 or 1494/5 – 1498). Due to diverse circumstances the project for Il Cavallo was not executed. Only the drawings had remained for the history and the myths around the visionary Leonardo, too. How did the idea emerge and how did it travel through time and the imaginary museum? The virtual horse that never was actually exists in versions built by admirers of Leonardo. Especially The Keepers of the Leonardo’s Dream, an American group that has constructed the statue in the United States and gave it to Milan – where it was inaugurated in 1999. This first part of the text begins with Leonardo and the project in the fifteenth century. The other parts will approach the singularity of this form of recognition to the point of expressing a kind of gratitude towards Leonardo’s gift, bringing life to the idea with this horse. In short, a sort of counter-gift from the imaginary museum, to paraphrase the dialectic of exchange or reciprocity in Marcel Mauss, Essai sur le Don/An Essay on the Gift (1896). Crossing stories, the text proposes a reflection on origins and destinations of the artistic creativity as well as on the historical heritage, confronting values from the experts and the other citizens.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Il Cavallo di Leonardo da Vinci, Il Cavallo de Leonardo da Vinci, Monumento Sforza; The Keepers of the Leonardo’s Dream; Sala delle Asse, ideias e obras de arte; património e valores; singularidade e reconhecimento em arte; museu imaginário, touring-research e photo-elicitation ; Leonardo da Vinci, Il Cavallo, the Leonardo’s Horse, the Sforza Monument; the Keepers of the Leonardo’s Dream; Sala delle Asse; ideas and work of art; historical heritage and values; singularity and recognition in art; imaginary museum, touring-research and photo-elicitation