Artigo em revista científica Q2
Practical neurophysiological analysis of readability as a usability dimension
Inês Isabel Pimentel Oliveira (Oliveira, I.); Nuno Guimarães (Guimarães, N.);
Título Revista
Lecture Notes in Computer Science
Ano (publicação definitiva)
2013
Língua
Inglês
País
Alemanha
Mais Informação
Web of Science®

Esta publicação não está indexada na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 2

(Última verificação: 2024-04-17 07:06)

Ver o registo na Scopus


: 0.2
Google Scholar

N.º de citações: 5

(Última verificação: 2024-04-22 10:23)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
This paper discusses opportunities and feasibility of integrating neurophysiologic analysis methods, based on electroencephalography (EEG), in the current landscape of usability evaluation methods. The rapid evolution and growing availability of low-cost, easier to use devices and the accumulated knowledge in feature extraction and processing algorithms allow us to foresee the practicality of this integration. The work presented in this paper is focused on reading and readability, identified as a key element of usability heuristics, and observable in the neurophysiologic signals' space. The experiments are primarily designed to address the discrimination of the reading activity (silent, attentive and continuous) and the verification of decreasing readability, associated with the user's mental workload analysis. The results obtained in the series of experiments demonstrate the validity of the approach for each individual user, and raise the problem of inter-subject variability and the need for designing appropriate calibration procedures for different users.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Usability analysis,Neurophysiologic signals,EEG
  • Matemáticas - Ciências Naturais
  • Ciências da Computação e da Informação - Ciências Naturais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
SFRH/BD/30681/2006 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
PPTDC/EIA-EIA/113660/2009 Fundação para a Ciência e a Tecnologia