Artigo em revista científica Q1
Victim’s innocence, social categorization, and the threat to the belief in a just world
Isabel Correia (Correia, I.); Jorge Vala (Vala, J.); Patrícia Aguiar (Aguiar, P.);
Título Revista
Journal of Experimental Social Psychology
Ano (publicação definitiva)
2007
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 107

(Última verificação: 2024-04-24 12:06)

Ver o registo na Web of Science®


: 2.3
Scopus

N.º de citações: 95

(Última verificação: 2024-04-19 03:48)

Ver o registo na Scopus


: 1.8
Google Scholar

N.º de citações: 218

(Última verificação: 2024-04-21 20:07)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
This research studies people's reactions to the suffering of victims, examining the hypothesis of the belief in a just world (BJW) (Lerner, 1980) according to which the awareness of innocent victims threatens people's BJW, and extending the scope of BJW theory to intergroup contexts. An implicit measure of the threat to the BJW (Hafer, 2000a) is used in this research. After participants viewed a videotaped film containing the victimization story they performed an emotional modified Stroop task. Study 1 examined the threat to the BJW as function of the innocence of the victim at an interpersonal level of analysis. Results show that only the innocent victim threatens the observer's BJW. Study 2 examined the threat to the BJW as function of the victim's group and of the victim's innocence. Results show that an ingroup victim threatens the participant's BJW more than a victim belonging to an outgroup.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Belief in a just world,Victim's innocence,Automatic processing,Threat to the belief in a just world,Social categorization,Justice,Intergroup relations,Victimization
  • Psicologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
POCTI/PSI/12091/1998 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
SFRH/BM/4406/2001 Fundação para a Ciência e a Tecnologia