Scientific journal paper Q3
Aprendizagem e educação de adultos em Portugal e na UE: Relevância sociológica, desafios conceptuais e resultados de investigação
Patrícia Ávila (Ávila, P.);
Journal Title
Sociologia, Problemas e Práticas
Year (definitive publication)
2023
Language
Portuguese
Country
Portugal
More Information
Web of Science®

This publication is not indexed in Web of Science®

Scopus

Times Cited: 0

(Last checked: 2024-11-17 15:29)

View record in Scopus

Google Scholar

Times Cited: 7

(Last checked: 2024-11-21 21:34)

View record in Google Scholar

Alternative Titles

(English) Adult learning and education in Portugal and the EU: Sociological relevance, conceptual challenges, and research results

(French) L’apprentissage et l’éducation des adultes au Portugal et dans l’UE: Pertinence sociologique, enjeux conceptuels et résultats de recherche

(Spanish/Castilian) Aprendizaje y educación de adultos en Portugal y en la UE: Relevancia sociológica, desafíos conceptuales y resultados de investigación

Abstract
Este artigo tem como enfoque a investigação sobre a participação da população adulta em processos de aprendizagem e educação. Discute e sistematiza as principais perspetivas analíticas, dispositivos metodológicos e resultados de investigação, situando, numa perspetiva comparada e temporalmente alargada, a evolução registada em Portugal neste domínio. Sublinham-se as acentuadas desigualdades sociais associadas à aprendizagem ao longo da vida, a complexidade e multiplicidade dos fatores que condicionam ou favorecem a participação, destacando a centralidade das políticas públicas. Abordam-se, ainda, as implicações sociais destes processos, para os indivíduos e para as sociedades, e defende-se a necessidade de reforçar a investigação sociológica neste campo. ____ This article focuses on research on the participation of adult population in learning and education activities. It discusses and synthesises the main analytical perspectives, methodological approaches and research results, situating in a comparative and temporally extended perspective, the evolution that has occurred in Portugal in this field. It points to the major social inequalities associated with lifelong learning and to the complexity and multiplicity of the factors that condition or favour participation, emphasising the centrality of public policies. The article also discusses the social implications of these processes for both individuals and societies, and argues for the need to strengthen the sociological research in this domain.
Acknowledgements
--
Keywords
Aprendizagem e educação de adultos,Desigualdades sociais na participação,Impactos sociais da aprendizagem e educação de adultos,Portugal e Europa
  • Sociology - Social Sciences
  • Other Social Sciences - Social Sciences