Ciência-IUL
Publicações
Descrição Detalhada da Publicação
Adolescents who stay, parents who migrate: gender inequalities, resilience and coping strategies in Tajikistan
Título Revista
Journal of Ethnic and Migration Studies
Ano (publicação definitiva)
2021
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®
Scopus
Google Scholar
Abstract/Resumo
Studies on the consequences of migration often ignore the
perspectives of children and adolescents who remain in the origin
country while their migrant parents are absent. This is the case in
Tajikistan, one of the poorest and most remittance-dependent
countries in the world. Using a qualitative methodology, microethnography, we interviewed eight teenagers aged between 12 and
18, in the city of Khorugh, Tajikistan, to explore the impact of
migration from their perspective. Findings reveal that these
adolescents ‘understand’ the reasons for their parents’ migration in a
way that both gives coherence to this migration and invests young
people with resilience and coping strategies. As a result, all the
young people naturalised having to live with sadness, reflecting the
‘normalisation’ of this social cost in wider Tajik society. However, the
experiences and coping strategies of those interviewed are
gendered; boys were more likely to ‘rationalise’ their experience and
be aloof; girls more likely to express emotional upset. In practical
terms, boys also received more benefits from remittances while girls
reported feeling overwhelmed by domestic chores expected of
them. Through this study, we contribute to the recent literature on
the lived experiences and agency of non-migrant teenagers.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Left-behind children,Micro-ethnography,Tajikistan,Gender and youth,Resilience and migration,Coping strategies
Classificação Fields of Science and Technology
- Sociologia - Ciências Sociais
- Outras Ciências Sociais - Ciências Sociais
- Antropologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento | Entidade Financiadora |
---|---|
FPA 2013-0240 | Education, Audiovisual and Culture Executive Agency |
UID/SOC/03126/2019 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
SGA 2015-2027 | Education, Audiovisual and Culture Executive Agency |
SFRH/ BPD/78853/2011 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Projetos Relacionados
Esta publicação é um output do(s) seguinte(s) projeto(s):
Contribuições para os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável das Nações Unidas
Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.