Artigo em revista científica
Heritage language as identity: Perspectives from the Azorean-American diaspora in New England
Giuseppe Formato (Formato, G.); Graça Índias Cordeiro (Cordeiro, G. Í.);
Título Revista
Análise Social
Ano (publicação definitiva)
2025
Língua
Inglês
País
Portugal
Mais Informação
Web of Science®

Esta publicação não está indexada na Web of Science®

Scopus

Esta publicação não está indexada na Scopus

Google Scholar

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-04-01 09:04)

Ver o registo no Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Overton

Títulos Alternativos

(Português) Língua de herança e identidade: Perspetivas da diáspora Açoriana-Americana em Nova Inglaterra

Abstract/Resumo
This article calls attention to the sociolinguistic invisibility of young heritage language learners of European Portuguese in New England. Through an exploratory analysis, based on ethnographic and sociolinguistic insights, we highlight the mismatch between top-down Portuguese language instruction policies and bottom-up language experiences in the Azorean-American diaspora in Massachusetts, affecting not only the academic success of those students but also their own ethnolinguistic identity. We critically analyze how a powerful standard language ideology, which is both monolinguist and monocultural, impacts language teaching policies, and thereby question the notion of a singular Portuguese heritage language that masks its internal diversity.
Agradecimentos/Acknowledgements
Gulbenkian/Saab Visiting Professor Grant in Portuguese Studies, Saab Center for Portuguese Studies at UMass Lowell, supported GI Cordeiro, as well as EXPORT, ICS, funded by FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia (2022.08653.ptdc).
Palavras-chave
Portuguese linguistic variation,Language ideology,Sociolinguistic ethnography,Portuguese heritage language teaching
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
  • Ciências da Comunicação - Ciências Sociais
  • História e Arqueologia - Humanidades
  • Línguas e Literaturas - Humanidades
  • Antropologia - Ciências Sociais