Scientific journal paper Q4
Crianças e internet: a ordem geracional revisitada
Ana Nunes de Almeida (Almeida, A. N. de); Nuno de Almeida Alves (Alves, N. A.); Ana Delicado (Delicado, A.); Tiago Carvalho (Carvalho, T.);
Journal Title
Análise Social
Year (definitive publication)
2013
Language
Portuguese
Country
Portugal
More Information
Web of Science®

This publication is not indexed in Web of Science®

Scopus

Times Cited: 4

(Last checked: 2025-12-13 18:05)

View record in Scopus


: 1.6
Google Scholar

Times Cited: 39

(Last checked: 2025-12-18 22:34)

View record in Google Scholar

This publication is not indexed in Overton

Abstract
The article contributes to the theoretical debate around childhood as a generation, in view of the social changes brought about by the use of information and communication technologies by children and adults. It is based on a questionnaire survey to students in elementary education and on in-depth interviews with children and parents. The findings challenge both the notion of children as the dominated side in power/knowledge relations between generations and the technological determinism that sees them as digital natives, by highlighting the key role of family background, namely social divides. Crianças e internet: a ordem geracional revisitada. O artigo pretende contribuir para o debate teórico sobre a infância como geração, à luz das transformações sociais associadas ao uso das novas tecnologias por crianças e adultos. Tem por base empírica um inquérito por questionário a alunos do ensino básico e um conjunto de entrevistas em profundidade a crian- ças e pais. Os resultados põem em questão tanto a conceção das crianças como o elemento dominado nas relações de poder e saber entre gerações, como o determinismo tecnológico que as elege como “nativos digitais”, realçando a importância do contexto familiar, nomeadamente as clivagens sociais.
Acknowledgements
--
Keywords
Children; Internet; New technologies; Parents, Crianças; Internet; Novas tecnologias; Pais
  • Sociology - Social Sciences
  • Political Science - Social Sciences