Artigo em revista científica Q1
Children and digital diversity: from unguided rookies' to self-reliant cybernauts'
Almeida, Ana Nunes de (Almeida, A. N. de); Nuno de Almeida Alves (Alves, Nuno de Almeida); Ana Delicado (Delicado, A.); Tiago Carvalho (Carvalho, T.);
Título Revista
Childhood - A Journal of Global Child Research
Ano (publicação definitiva)
2012
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 13

(Última verificação: 2024-03-28 09:56)

Ver o registo na Web of Science®


: 0.7
Scopus

N.º de citações: 11

(Última verificação: 2024-03-22 15:34)

Ver o registo na Scopus


: 0.5
Google Scholar

N.º de citações: 48

(Última verificação: 2024-03-26 06:00)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
This article discusses the heterogeneity in children's appropriation and use of the internet that make up contemporary digital divides. Based on a survey of Portuguese children in mandatory education (8- to 17-year-olds), it relies on multivariate statistical procedures to build a topological mapping of internet use patterns. Variations in digital practices and parental mediation are analysed in relation to social backgrounds and demographic traits. Four clusters of users were thus identified: 'self-reliant cybernauts', 'nurtured cybernauts', 'nurtured beginners' and 'unguided rookies'. This article aims to contribute to deepening the debate on digital divides and digital diversity within the sociology of childhood.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Children,Digital diversity,Family,Internet uses,Parental mediation
  • Outras Ciências Sociais - Ciências Sociais