Artigo em revista científica Q3
Attitudes, perceptions, and trends of honey consumption in Portugal
Fernando da Mata (Mata, F); Maria José Palma Lampreia Dos-Santos (Dos-Santos, M.J.P.L.);
Título Revista
Acta Alimentaria
Ano (publicação definitiva)
2023
Língua
Inglês
País
Hungria
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2024-11-24 10:28)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 1

(Última verificação: 2024-11-19 19:21)

Ver o registo na Scopus


: 1.1
Google Scholar

N.º de citações: 2

(Última verificação: 2024-11-20 11:48)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
The research aim was to evaluate the Portuguese honey consumers' profile, their attitudes, perceptions, and trends towards the product, production, and consumption, to allow the development of marketing strategies. With this purpose, a questionnaire was developed in accordance with the Ajzen's Planned Behaviour Theory and was then completed by 784 interviewees to retrieve quantitative and qualitative data. These included demographic, consumption pattern, and behavioural pattern variables collected in a Likert scale. Spearman correlations were performed between ordinal and continuous variables, and chi-squared tests of independency applied to contingency tables between nominal variables. A positive correlation was found between age and frequency of purchasing. Men consume honey more frequently than women. Portuguese honey has a good reputation, and it is preferred in relation to imported honey. The Portuguese consumer is not completely aware of the different floral characteristics of honey, other hive products, and positive externalities associated with beekeeping. By filling the marketing gap identified, production and consumption of honey could be increased in Portugal. Marketing campaigns promoting the health benefits of honey and other hive products, as well as the externalities of beekeeping may be advantageous.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Honey,Consumer profile,Ajzen’s planned behaviour theory,Portugal
  • Outras Engenharias e Tecnologias - Engenharia e Tecnologia
  • Ciências da Saúde - Ciências Médicas
  • Ciência Animal e dos Lacticínios - Ciências Agrárias
  • Outras Ciências Agrárias - Ciências Agrárias
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UIDB/05937/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UIDP/05937/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.