Ciência-IUL
Publications
Publication Detailed Description
Da participação à integração: estruturas e oportunidades, discriminação e género no contexto da participação cívica e política de jovens imigrantes brasileiros/as
Journal Title
Ex aequo
Year (definitive publication)
2011
Language
Portuguese
Country
Portugal
More Information
Web of Science®
This publication is not indexed in Web of Science®
Scopus
This publication is not indexed in Scopus
Google Scholar
Abstract
Este artigo procura compreender as formas, contextos e níveis de participação cívica e política de jovens imigrantes brasileiros/as em Portugal, atendendo às diferenças de género e de idade. Com base em grupos de discussão focalizada analisam-se as experiências, as percepções e os significados dos jovens brasileiros/as relativamente à participação, à integração, às estruturas políticas e ao preconceito/discriminação. Os resultados sugerem que os/as jovens revelam poucas experiências de participação em contextos formais e informais, consideram a participação um mecanismo para a integração e atribuem à participação política baixos níveis de eficácia. Na discussão dos resultados salientamos implicações para futuras investigações.
Acknowledgements
--
Keywords
Participação,Género,Juventude migrante
Fields of Science and Technology Classification
- Psychology - Social Sciences
- Sociology - Social Sciences
- Political Science - Social Sciences
- Other Social Sciences - Social Sciences
Funding Records
Funding Reference | Funding Entity |
---|---|
SFRH/BD/62567/2009 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Contributions to the Sustainable Development Goals of the United Nations
With the objective to increase the research activity directed towards the achievement of the United Nations 2030 Sustainable Development Goals, the possibility of associating scientific publications with the Sustainable Development Goals is now available in Ciência-IUL. These are the Sustainable Development Goals identified by the author(s) for this publication. For more detailed information on the Sustainable Development Goals, click here.