Working paper
From the Outskirts to the Beats: The Sonic Revolution of DJ Marfox and DJs Di Guetto
João Mineiro (Mineiro, João.);
Título Documento
CRIA Working Papers
Ano (publicação definitiva)
2025
Língua
Inglês
País
Portugal
Mais Informação
Web of Science®

Esta publicação não está indexada na Web of Science®

Scopus

Esta publicação não está indexada na Scopus

Google Scholar

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-12-03 18:06)

Ver o registo no Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Overton

Abstract/Resumo
On September 18, 2006, a group of young DJs and producers from the outskirts of Lisbon released DJ’s do Guetto Vol. 1, a compilation of 37 tracks blending the musical legacies of kuduro, tarraxo, and funaná with global Black and Afrodiasporic sounds, primarily from house and techno. Created by DJs Marfox, Pausas, N.K., Jesse, Fofuxo, and Firmeza, the album synchronized a set of historical, cultural, and urban coordinates, synthesizing the desire to create a sound that reflected their own experiences, imaginaries, and social worlds. This text argues that, by embracing the idea that anyone can produce music, these producers subverted the prevailing rules of the music field, which had been based on a professional monopoly legitimized by virtuosity. It further contends that this gesture expanded music’s role as a space of cultural and political affirmation for young Afro-descendant and Black Portuguese generations, opening horizons of expectation that had been systemically constrained. Such an opening generated a musical repertoire that disrupted lusotropicalist narratives embedded in contemporary Portuguese culture, asserting music as a powerful medium of self-representation for the Black community in Portugal. This is a revised version of a presentation delivered at the “Second IN2PAST Field Trip” on December 12, 2024 — a listening session dedicated to music as an object of research. On that occasion, I proposed a collective listening of “Drift Furioso” by DJ Marfox, one of the tracks featured on DJ’s do Guetto Vol. 1, which served as the starting point for this reflection.
Agradecimentos/Acknowledgements
This article was funded by the Portuguese Foundation for Science and Technology (https://doi.org/10.54499/2022.00895.CEECIND/CP1758/CT0001); and in the context of the strategic program of CRIA, Centro em Rede de Investigação em Antropologia (UID/04038).
Palavras-chave
Music,Beat,Identity,Sonic Agency,Afrodescendants
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
2022.00895.CEECIND/CP1758/CT0001 Fundação para a Ciência e Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência_Iscte a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.