Scientific journal paper
Lugares (ausentes) de literacia mediática e digital
Antónia do Carmo Barriga (Barriga, A. C.);
Journal Title
Configurações
Year (definitive publication)
2023
Language
Portuguese
Country
Portugal
More Information
Web of Science®

This publication is not indexed in Web of Science®

Scopus

This publication is not indexed in Scopus

Google Scholar

This publication is not indexed in Google Scholar

Alternative Titles

(French) Lieux (absents) de l’éducation aux médias et au numérique

(English) (Absent) places of media and digital literacy

Abstract
Neste texto pretende-se evidenciar porque é a literacia digital e mediática tão urgente na designada “era da pós-verdade”, atribuindo-lhe um papel indispensável na capacitação para as práticas comunicacionais e para a compreensão de questões que decorrem da experiência online na atualidade, tais como: as fake news, a ação do algoritmo, a apropriação indevida de dados pessoais pelas grandes plataformas digitais, a vigilância eletrónica e a invasão da privacidade. Neste sentido, defende-se a conceção e implementação de projetos de literacia mediática e digital no ensino superior. Contribuindo para tal objetivo, recenseiam-se as boas práticas já existentes de promoção de literacia. ____ This text intends to evidence why digital and media literacy is so urgent in the so-called “post-truth era”, assigning it an indispensable role in training for communication practices and for understanding the issues that arise from the online experience of today, such as: fake news, performance of the algorithm, misappropriation of personal data by major digital platforms, electronic surveillance, and invasion of privacy. In this sense, we defend the design and implementation of media and digital literacy projects in higher education. Contributing to this goal, the good practices for promoting literacy are compiled.
Acknowledgements
--
Keywords
Literacia,Tecnologia,Desinformação,Vigilância,Ensino superior
  • Sociology - Social Sciences
  • Media and Communications - Social Sciences