Scientific journal paper Q4
Making a Difference 3 – an individual cognitive stimulation program for older people: Appropriateness and feasibility
Rosa Silva (Rosa Silva); Elzbieta Bobrowicz-Campos (Bobrowicz-Campos, E.); Paulo Santos-Costa (Paulo Santos-Costa); Isabel Gil (Isabel Gil); Maria de Lurdes Almeida (Maria de Lurdes Almeida); Apóstolo, João (Apóstolo, João);
Journal Title
Referência: revista de enfermagem
Year (definitive publication)
2021
Language
English
Country
Portugal
More Information
Web of Science®

This publication is not indexed in Web of Science®

Scopus

Times Cited: 1

(Last checked: 2024-08-24 12:42)

View record in Scopus


: 0.8
Google Scholar

Times Cited: 1

(Last checked: 2024-08-21 20:08)

View record in Google Scholar

Abstract
Enquadramento: A estimulação cognitiva individual desenvolvida em contexto domiciliar por um cuidador é uma intervenção inovadora. O programa de estimulação cognitiva Fazer a Diferença 3(FD3) é um exemplo deste tipo de intervenção. Objetivo: Explorar a aceitabilidade e a aplicabilidade do programa FD3 para a população portuguesa. Metodologia: Estudo desenvolvido em duas fases: na Fase 1 realizaram-se entrevistas exploratórias a académicos, profissionais de saúde e cuidadores, com o intuito de se conhecer a recetividade a este tipo de intervenção; na Fase 2 conduziu-se um painel de peritos e grupos focais, com cuidadores, para explorar a suas perceções sobre o programa FD3, versão portuguesa. Resultados: A Fase 1 foi impulsionadora do estudo. As partes interessadas analisaram este tipo de intervenção como muito útil e versátil. A Fase 2 permitiu perceber as potencialidades em termos de aceitabilidade e de aplicabilidade da intervenção, traduzida e adaptada, para a população portuguesa. Conclusão: O programa FD3 poderá ser uma excelente ferramenta no cuidado à pessoa idosa com deterioração cognitiva a residir em contexto domiciliar.
Acknowledgements
This research was conducted within the scope of a project entitled Cognitive stimulation in older people: Intervention in cognitive frailty and promotion of self-care [ECOG-2015] and cofounded by the Nursing School of Coimbra.
Keywords
cognitive stimulation,nonpharmacological intervention,cognitive decline,neurocognitive disorder,caregivers,older adults
  • Health Sciences - Medical and Health Sciences
  • Psychology - Social Sciences

With the objective to increase the research activity directed towards the achievement of the United Nations 2030 Sustainable Development Goals, the possibility of associating scientific publications with the Sustainable Development Goals is now available in Ciência-IUL. These are the Sustainable Development Goals identified by the author(s) for this publication. For more detailed information on the Sustainable Development Goals, click here.