Artigo em revista científica Q1
Who (and with whom) uses more emoji? Exploring individual, relational, and motivational characteristics driving emoji use
Bernardo Pereira Cavalheiro (Cavalheiro, B. P.); David L. Rodrigues (Rodrigues, D. L.); Marília Prada (Prada, M.);
Título Revista
Telematics and Informatics
Ano (publicação definitiva)
2023
Língua
Inglês
País
Países Baixos (Holanda)
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 9

(Última verificação: 2025-12-18 20:36)

Ver o registo na Web of Science®


: 0.6
Scopus

N.º de citações: 10

(Última verificação: 2025-12-16 19:50)

Ver o registo na Scopus


: 0.5
Google Scholar

N.º de citações: 26

(Última verificação: 2025-12-20 10:42)

Ver o registo no Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Overton

Abstract/Resumo
Emoji use, despite being pervasive in digital communication, is often dependent on individual characteristics (e.g., gender, age, personality), relational dimensions (e.g., intimacy with specific others), motives for using them (e.g., because emoji allow to better express emotions), and the context in which they are used (e.g., emoji use is considered more appropriate with closer interlocutors, such as friends). However, research has yet to examine if and how these variables associate with emoji use frequency when considered together. In a correlational study (N = 444), we explored the relative contribution of individual characteristics, perceived relatedness to others, and motives to explain the frequency of emoji use with different interlocutors. Hierarchical linear regressions showed that being younger, scoring higher on conscientiousness, and resorting to emoji for personal contact were correlates of emoji use frequency with closer interlocutors (e.g., family and friends). In contrast, being older, scoring lower on agreeableness, and perceiving more relational intimacy were correlates of emoji use frequency with more distant interlocutors (e.g., supervisors and doctors). Overall, results highlight the need to account for multiple variables at different levels to examine emoji use patterns in digital communication.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Emoji,Online communication,Computer-mediated communication,Individual differences,Text-based communication,Context
  • Ciências da Computação e da Informação - Ciências Naturais
  • Engenharia Eletrotécnica, Eletrónica e Informática - Engenharia e Tecnologia
  • Direito - Ciências Sociais
  • Ciências da Comunicação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
SFRH/BD/146388/2019 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
2020.00523.CEECIND Fundação para a Ciência e a Tecnologia