Ciência-IUL
Publicações
Descrição Detalhada da Publicação
Advantage in diversity: 9th grade pupils of mixed origin in Portugal
Título Revista
Portuguese Journal of Social Science
Ano (publicação definitiva)
2019
Língua
--
País
Portugal
Mais Informação
--
Web of Science®
Scopus
Google Scholar
Abstract/Resumo
This article focuses on a specific segment of children of immigrants: those of mixed
origin, with one foreign parent and one native parent, protagonists of the plural and
complex identities of contemporaneity. This group receives less attention in both the
Portuguese and the international literature on migration, education and youth sociology;
however, the group reveals distinctive singularities of social profiles, conditions,
objective and subjective trajectories and future orientations. The discussion is based
on data from a mixed-method research project involving 1,194 9th grade pupils aged
14–19 years in Portugal, including 405 children of immigrants, with 95 of mixed
Portuguese/foreign origin. The comparative analysis reveals a insightful picture of
the diverse characteristics and paths within the group of children of immigrants and
confirms that mixed origin students encounter more favourable conditions and experiences,
especially when compared with other students with immigrant backgrounds.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
education,diversity,mixed origin,youth,migration,advantage
Classificação Fields of Science and Technology
- Sociologia - Ciências Sociais
Contribuições para os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável das Nações Unidas
Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.