Artigo em revista científica Q2
Relations between public education policies and Portugal’s performance on PISA
Domingos Fernandes (Fernandes, D.); Cláudia Neves (Neves, C.); Luís Tinoca (Tinoca, L.); Sofia Viseu (Viseu, S.); Susana Henriques (Henriques, S.; Henriques, Susana);
Título Revista
Education Policy Analysis Archives
Ano (publicação definitiva)
2022
Língua
Português
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2024-11-20 19:49)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2024-11-16 00:59)

Ver o registo na Scopus

Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Google Scholar

Títulos Alternativos

(Português) Relações entre as políticas públicas de educação e o desempenho de Portugal no PISA

(Espanhol/Castelhano) Relaciones entre las políticas educativas públicas y el rendimiento de Portugal en PISA

Abstract/Resumo
This paper presents the most relevant aspects of a research project conducted between 2017 and 2018 whose primary purpose was to understand better what has changed in the Portuguese school system that may have contributed to the improved performance of Portuguese students in the Programme for International Student Assessment (PISA). The method used, qualitative in nature, was designed to collect data in each of the following domains: knowledge produced within the scope of PISA; public education policies that have developed since the publication, in 1986, of the Basic Law of the Education System (LBSE); perceptions of stakeholders (teachers, principals and school inspectors) about the relationships between public education policies and the improvement of student performance. The research results showed that the programs that have materialized public policies in the last three decades are related to significant improvements in the organization and pedagogical functioning of schools, in teachers' teaching practices, and their cooperation and collaboration processes. These policies and these improvements may help understand the increasingly positive performance of Portuguese students in PISA.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Public education policy,PISA,Quality of education,International assessments
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
  • Sociologia - Ciências Sociais
  • Outras Ciências Sociais - Ciências Sociais

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.