Projetos de Investigação
Art Education and Capacity-Building: Methodologies and tools used by artists to intervene in the school context
ARECA is an interdisciplinary, collaborative project focused on the relationship between contemporary artistic practices and learning practices. It fosters artistic work as a pedagogical practice in public schools, highlighting the contexts, methodologies and tools used by artists. Its central aim is to empower artists to design, implement and evaluate artistic projects in school contexts, adopting collaborative approaches with the education, cultural, social and research sectors. Its specific objectives are to formalise an arts education pedagogical model, through a participatory process of experimentation and systematisation of learning; to facilitate transnational exchange,networking and training of artists, fostering new perspectives and tools and the democratisation of knowledge; to scientifically support the work. Simultaneously, ARECA contributes to training youngsters to become active citizens, acting and thinking critically. The starting point is Cláudia Dias’ work, Seven Years Seven Plays, in the context of which she and guest artists have been creating choreographic works on subjects such as Europe, the Israeli-Palestinian conflict, nuclear danger, language as a tool for female emancipation, or climate issues. The thematic contents of these creations will be the material to work with students. ARECA (2024-25) will take place in Portugal, Spain and France, involving 9 artists as direct beneficiaries, 24 teachers and 150 students as indirect beneficiaries. The artistic-pedagogical experience will be monitored and systematised by ISCTE-IUL, contributing to the methodological deepening, collaborative approach and capacity building of the partnership. ARECA will also be researched by Iscte-IUL as a case study on the relation between the trajectories of artists, learning processes and the development of social practice art. One handbook, 2 scientific articles and 5 performances created by students will be the core outputs to share and disseminate ARECA’ resul...
Informação do Projeto
2023-12-11
2026-02-10
Parceiros do Projeto
Projetificação do trabalho: modelos de organização em rede nas sociedades capitalistas contemporâneas
As sociedades capitalistas contemporâneas têm sido objeto de importantes e significativas transformações nas últimas décadas, com destaque para a última, que marca o período posterior à crise económica e social com configurações distintas nos vários países a nível mundial, e para a atualidade, atravessada por uma crise pandémica a nível global, com impactos evidentes no trabalho cujo alcance importa aferir. Se é extensa a literatura sobre o mercado de trabalho, em particular sobre as práticas de precarização e flexibilização (Kalleberg 2009; Castel 2009), mais escassa é a literatura que recai sobre modelos de organização do trabalho e sobre relações de trabalho (Lundin et al 2015). De entre estes, sobressai o trabalho por projeto. Por projeto entendemos uma estrutura temporária de organização do trabalho com impactos específicos nas relações de trabalho e nos desempenhos individuais. Em alguns setores da atividade económica e das profissões, como arquitetura e investigação científica, constitui uma modalidade de organização do trabalho associado à natureza das suas atividades (Boutinet 1990; Greer, Samaluk and Umney 2019), mas noutras atividades tem vindo a ser crescentemente adotada como um mecanismo de intensificação da flexibilização das modalidades de organização, das relações de trabalho e dos espaços de trabalho (Eftaxiopoulos 2022). Com esta investigação perspetiva-se analisar as formas de projetificação do trabalho e a forma como elas, enquanto organizações temporárias (Lundin et al 2015; Kuura 2011; 2020), se integram nas modalidades renovadas de organização das sociedades capitalistas contemporâneas e se alastram a um vasto leque de setores da atividade económica e das profissões.O alastramento do trabalho por projeto tem sido efetivo por várias ordens de razões: pelo desenvolvimento e implementação de modelos de organização do trabalho que articulam lógicas de gestão, estilos de liderança, procedimentos e estruturas de relações de trabalho especificamente...
Informação do Projeto
2023-03-01
2025-09-30
Parceiros do Projeto
European market environment in the construction sector on sector. Enhancing the free movement of posted workers in EU
The project is an ‘evidence’ type of action addressing the need to enhance the implementation and correct application of Directive 96/71/EC, as amended by Directive (EU) 2018/957, and of Directive 2014/67/EU in the light of risks of vulnerability of posted workers due to COVID-19 and possible similar crises. Results shall inform policymaking on how specificities of posted workers can be dealt with in case similar emergencies arise in the future. The action targets mainly: Italy, Germany, Portugal, Poland, Romania and Spain through a network of sectoral funds (CNCE, ULAK, FLC Asturias, CASOC, and the umbrella organisation AEIP), research institutes/universities (FGB, ISCTE IUL) and a trade union (ZZ Budowlani). The lead applicant, CNCE, besides being directly involved in research activities, will coordinate the action with the support of FGB, tasked with scientific coordination, and of AEIP for dissemination activities. In addition, country-level research activities will be undertaken by ULAK for Germany, ISCTE-IUL for Portugal, ZZ Budowlani for Poland, and FLC Asturias for Spain. CNCE will hire an external researcher for Romania, to be supported by the associate organisation CASOC. Beyond having a balanced representation of sending and hosting countries, the action will focus on the construction sector, albeit exploring transferability of final results to other sectors. The action will deliver a set of reports: inquiring the impact of COVID-19 on posted workers (EU Report and 6 country reports), assessing measures meant to counteract the related negative effects (EU Handbook), exploring new tools to inquire pay, travel and accommodation arrangements offered to posted workers (Discussion Paper), and promoting procedures to be phased in quickly in case of risk of pandemics to address the particular position of posted workers (EU Toolkit and Final Report). 
Informação do Projeto
2021-01-01
2022-12-31
Parceiros do Projeto
Youth Employment Skill set in Posting
The  project  encompasses ‘cooperation’,  ‘information’  and  ‘evidence’  activities concerning  posting  in  relation  with  skill  and  skill  recognition  in  the  construction sector. The action targets  mainly:  Italy, Germany, Spain  (plus  a  focus on  Autonomous Community   of  Asturias),  Portugal,  Poland,  and  Albany  with  the support  of European  Association  of  Paritarian  Institutions  (AEIP) organisation  to  reinforce dissemination  potentialities  beyond  this set of core countries. The  action  is  led  by  CNCE,  with  the  support  of  FGB,  and  involves  a  partner  in each covered  country -ISCTE-IUL  (Portugal),ULAK (Germany),Notus  (Spain), FLC  Asturias  (Spain),  ZZ  Budowlani  (Poland),  Polis  (Albania) -plus  AEIP,  as European  level  partner.The  action will  be  managed  by  CNCE  with  the  support  of  FGB.  In  addition,  for each work  package a coordinator  is indicated, assigning  AEIP  the task of leading dissemination,  and  dividing  the others between CNCE,  holding  coordination  tasks and  leading  activities  where  the  involvement   of  institutional  stakeholders  is crucial, and FGB,  managing  the more  research-oriented phases.The project aims  at improving  the understanding  of challenges  and opportunities concerning  posting  in  relation  with  skill  and  skill  recognition  in  the  construction sector,  and  at  identifying  solutions  to  remove  related  obstacles  to  fair  labour mobility  while  contributing  to a  decent work  agenda.Inparticular,  the  project answers   the   following    specific   objectives:(i) to   promote    transnational cooperation   between   stakeholders   dealing   with   posting;(ii) to   increase accessibility, transparency and quality  of information  available  to posted workers and their  employers;(iii)  to  promote  evidence  basis  on  skills  as  a  driver  for posting,  understanding  as well  related  barriers  and  opportunities.
Informação do Projeto
2020-01-01
2022-03-31
Parceiros do Projeto
ISA - Information Sharing Agreements - Building EU agreements for the posting of workers in the construction sector
Informação do Projeto
2019-01-01
2020-12-31
Parceiros do Projeto
EU Post Lab: Developing experiences of administrative cooperation and enhanced access to information in the framework of the posting of workers
Informação do Projeto
2016-10-01
2018-09-30
Parceiros do Projeto
Estudo Piloto integrado no processo de Acompanhamento e Monitorização do Programa de Modernização das Escolas destinadas ao Ensino Secundário
O estudo integra-se no processo de acompanhamento e monitorização do “Programa de Modernização do Parque Escolar destinado ao Ensino Secundário”, tendo como preocupação central analisar a importância das escolas como contextos de aprendizagem, atendendo ao princípio, definido a nível político, do acesso equitativo à educação e a centralidade dos processos conhecimento e aprendizagem em qualquer sociedade. Visa-se analisar o impacto da intervenção do Programa de Modernização das Escolas destinadas ao Ensino Secundário sobre as dinâmicas socioeducativas e os usos e apropriações dos novos espaços, em articulação com recomendações e propostas de intervenção no referido Programa.
Informação do Projeto
2010-08-01
2011-10-31
Parceiros do Projeto
Programa Internacional para a Análise das Competências dos Adultos - Portugal
O projecto visa assegurar, nas suas várias vertentes, a participação de Portugal no PIAAC (The Programme for the International Assessment of Adult Competencies). O PIAAC é um estudo comparativo internacional, promovido pela OCDE, dirigido à avaliação das competências da população adulta, com idades entre os 16 e os 65 anos, no qual participam mais de 30 países. Após o IALS (International Adult Literacy Survey), este será o primeiro grande estudo internacional neste domínio. As competências dos adultos serão avaliadas através de uma metodologia directa que implica a realização de uma prova em computador ou em papel. Os domínios de competências em avaliação nesta pesquisa são literacia, numeracia e resolução de problemas em ambientes tecnológicos.
Informação do Projeto
2008-10-01
2012-07-01
Parceiros do Projeto