Artigo em revista científica Q1
Teachers’ perspectives on determinants of educational (under)achievement of Cigano/Roma students in Portugal
Pedro Caetano (Caetano, P.); Maria Manuela Mendes (Mendes, M. M.); Sara Pinheiro (Pinheiro, S.); Susana Mourão (Mourão, S.); Pedro Candeias (Candeias, P.); Olga Magano (Magano, O.);
Título Revista
Intercultural Education
Ano (publicação definitiva)
2024
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2024-12-21 12:02)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2024-12-15 05:25)

Ver o registo na Scopus

Google Scholar

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2024-12-19 08:43)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
The presence of Cigano/Roma students in secondary education in Portugal is still a rarity, considering that less than 3% of young Ciganos/Roma attend secondary education. This article aims to highlight the need for a comprehensive understanding of the perceptions of school teachers and principals on educational (under)achievement, absenteeism and school integration of Cigano students. To this end, we analyse data from an online questionnaire survey of a sample of 819 teachers, school principals and deputy principals and other senior management staff in schools of the Metropolitan Areas. These respondents express persistent representations and stereotypes in relation to the educational trajectories of Cigano students, especially in assigning prime causes of school failure to factors relating to the students’ family or own intrinsic issues, rarely indicating institutional factors or those linked to their teaching practices. Although this is a study centred on Portugal, the lessons drawn from it can point to new directions for other contexts, as the educational achievement of Cigano students represents an opportunity and an invitation to transform and upgrade school institutions as well as the educational system as a whole, which should be more innovative, reflexive and increasingly open to the community.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Ciganos/Roma,Secondary education,Educational achievement,Teachers,Portugal
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
  • Sociologia - Ciências Sociais
  • Outras Ciências Sociais - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
PTDC/CED-EDG/30175/2017 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Projetos Relacionados

Esta publicação é um output do(s) seguinte(s) projeto(s):

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.