Artigo em revista científica Q2
Life satisfaction and lifelong learning: The role of intrinsic motivation and adaptation of the MSSP lifelong learning scale
João Filipe Lacerda Matos (Matos, J. F. L.); Vitor Silva (Silva, V. H.); Paulo Silvestre (Silvestre P.); António Manuel Gouveia Pinto (Pinto, A. M. G. );
Título Revista
International Journal of Lifelong Education
Ano (publicação definitiva)
N/A
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-03-05 11:05)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-03-06 00:26)

Ver o registo na Scopus

Google Scholar

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-03-05 05:26)

Ver o registo no Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Overton

Abstract/Resumo
The present study aimed to analyse the relationship between life satisfaction (SWL) and lifelong learning (LLL), when mediated by intrinsic motivation (IM), in a Portuguese 55+ generation group. For this purpose, it was necessary to adapt and validate the MSSP Lifelong Learning Scale (MSSP–LLL). The investigation is quantitative in nature, with a cross-sectional temporal scope. It used a convenience (non-probabilistic) sample. The MSSP LLL results from the translation and adaptation of the WielkLLS and LLTS scales to the Portuguese population. The exploratory and confirmatory analysis reached a three-dimensional structure (composed of 13 items): motivation for learning (ML), skills development (SD) and need for new learning (NL). Study 1 - was developed with a sample of 151 participants, of which 97 (64.2%) were female, with a mean age of 62.74 years. The scale showed acceptable psychometric qualities. Study 2 - the sample consisted of 388 participants, of which 212 (54.6%) were female, presenting the sample with a mean age of 64.15 years. We conclude that intrinsic motivation (IM) has significant explanatory power as a mediating variable in the relationship between SWL and ML, SD and NL.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Lifelong learning,Satisfaction with life
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
  • Sociologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UIDB/04114/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência_Iscte a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.