Artigo em revista científica Q1
Determinants of approach behavior for ChatGPT and their configurational influence in the hospitality and tourism sector: A cumulative prospect theory
Heesup Han (Han, H.); Seongseop (Sam) Kim (Seongseop (Sam), K.); Tadesse Bekele Hailu (Hailu, T. B.); Amr Al-Ansi (Al-Ansi, A.); Sandra Loureiro (Loureiro, S. M. C.); Jinkyung Jenny Kim (Kim, J. J.);
Título Revista
International Journal of Contemporary Hospitality Management
Ano (publicação definitiva)
2025
Língua
Inglês
País
Reino Unido
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N.º de citações: 9

(Última verificação: 2025-04-02 06:13)

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Abstract/Resumo
Purpose This research paper aims to explore the concerns and determinants of travelers’ behavior toward ChatGPT in the hospitality and tourism context. It also examines the weight of risk factors versus that of motivation and innovation characteristics influencing travelers’ approach behaviors toward ChatGPT. Design/methodology/approach A cumulative prospect theory was used to determine travelers’ responses to ChatGPT. This study, using a fuzzy-set qualitative approach, explored risk, motivation and innovation factors as determinants of approach behaviors for ChatGPT. Findings Findings revealed that risk, motivation and innovation factors were the key triggers of approach behaviors for ChatGPT. An intricate combination effect of the perceived risk, motivation and innovation characteristics was found, and the necessary predictors were determined. Practical implications The findings of this study will expand our current knowledge and offer practical insights for the development of ChatGPT in the hospitality and tourism sector. Originality/value This study makes a significant contribution to the existing literature by providing a nuanced understanding of the intricate interplay between the various factors that shape customer behavior in the context of technology adoption in hospitality and tourism studies.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
ChatGPT,Hospitality and tourism,Travelers,fsQCA,Cumulative prospect theory
  • Economia e Gestão - Ciências Sociais

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência_Iscte a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.