Artigo em revista científica Q3
Consultant–client relationship and knowledge transfer in small- and medium-sized enterprises change processes
Luís Fructuoso Martinez (Martinez, L. F.); Aristides I. Ferreira (Ferreira, A. I.); Amina B. Can (Can, A. B.);
Título Revista
Psychological Reports
Ano (publicação definitiva)
2016
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 18

(Última verificação: 2024-12-22 08:07)

Ver o registo na Web of Science®


: 1.5
Scopus

N.º de citações: 14

(Última verificação: 2024-12-18 12:02)

Ver o registo na Scopus


: 1.0
Google Scholar

N.º de citações: 36

(Última verificação: 2024-12-21 20:59)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Based on Szulanski’s knowledge transfer model, this study examined how the communicational, motivational, and sharing of understanding variables influenced knowledge transfer and change processes in small- and medium-sized enterprises, particularly under projects developed by funded programs. The sample comprised 144 entrepreneurs, mostly male (65.3%) and mostly ages 35 to 45 years (40.3%), who filled an online questionnaire measuring the variables of “sharing of understanding,” “motivation,” “communication encoding competencies,” “source credibility,” “knowledge transfer,” and “organizational change.” Data were collected between 2011 and 2012 and measured the relationship between clients and consultants working in a Portuguese small- and medium-sized enterprise-oriented action learning program. To test the hypotheses, structural equation modeling was conducted to identify the antecedents of sharing of understanding, motivational, and communicational variables, which were positively correlated with the knowledge transfer between consultants and clients. This transfer was also positively correlated with organizational change. Overall, the study provides important considerations for practitioners and academicians and establishes new avenues for future studies concerning the issues of consultant–client relationship and the efficacy of Government-funded programs designed to improve performance of small- and medium-sized enterprises.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Consultant–client relationship,Knowledge transfer,Organizational change
  • Psicologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
PEst-OE/EGE/UI0315/2011 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UID/GES/00315/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.