Artigo em revista científica Q1
Tracking e-learning through published papers: a systematic review
Rodrigues, Helena (Rodrigues, H.); Filomena Almeida (Almeida, F.); Vanessa Figueiredo (Figueiredo, V.); Sara Lopes (Lopes, S. L.);
Título Revista
Computers and Education
Ano (publicação definitiva)
2019
Língua
Inglês
País
Países Baixos (Holanda)
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 196

(Última verificação: 2024-12-21 13:59)

Ver o registo na Web of Science®


: 4.3
Scopus

N.º de citações: 261

(Última verificação: 2024-12-15 22:51)

Ver o registo na Scopus


: 4.3
Google Scholar

N.º de citações: 595

(Última verificação: 2024-12-22 05:47)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Electronic learning (e-learning) is a broader approach to learning that brings new opportunities for learning and teaching in many fields of education far from the traditional classroom environment. Over the past decades, research in the field indicates a proliferation of e-learning contents and discrepancies that affect interoperability patterns in education for students and teachers; however, little has been done to assess the usability of e-learning systems. From a different perspective, this study aims to provide information on the numerous findings relating to the cumulative results of e-learning in education. This systematic review uses a full protocol with the aim of standardizing and specifying all the procedures adopted to collect and code 99 academic articles from 2010 to 2018 with keywords: education and e-learning. The text analysis as conducted using the qualitative software Leximancer to extract meaning from the large number of articles retrieved. The results highlight four dominant themes, namely education systems and learning issues that in turn promote student behaviours and the use of online learning tools. This research contributes towards providing research propositions that can be used in a cogent theoretical framework and, based on the analysis, we also propose a new definition of e-learning.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
E-learning,Education,Systematic review,Semantic analysis,Leximancer
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UIDB/03126/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UIDB/00315/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.