Artigo em revista científica Q1
Assessing the impact of the European resilience curriculum in preschool, early and late primary school children
Maria Celeste Rocha Simões (Simões, C.); Anabela Caetano Santos (Santos, A. C.); Paula Lebre (Lebre, P.); João R. Daniel (Daniel, J. R.); Cátia Branquinho (Branquinho, C.); Tânia Gaspar (Gaspar, T.); Margarida Gaspar de Matos (Matos, M. G. de.); et al.
Título Revista
School Psychology International
Ano (publicação definitiva)
2021
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 15

(Última verificação: 2025-12-05 00:46)

Ver o registo na Web of Science®


: 2.0
Scopus

N.º de citações: 12

(Última verificação: 2025-11-29 11:06)

Ver o registo na Scopus


: 1.4
Google Scholar

N.º de citações: 35

(Última verificação: 2025-11-30 02:47)

Ver o registo no Google Scholar

N.º de citações: 2

(Última verificação: 2025-11-25 00:45)

Ver o registo no Overton

Abstract/Resumo
Resilience is an individual’s ability to adapt successfully to and persevere during and after significant challenges. Resilience programmes based on a socioemotional learning approach have been associated with an increase in protextive factors (e.g., prosocial competencies), improvements in physical and mental health, and a decrease in internalised and externalised symptoms. The present study aimed to evaluate the impact of the RESCUR curriculum implemented in Portuguese schools on students’ academic, behavioural, and socioemotional outcomes, based on child and teacher reports. Participants included 1,084 children (53.2% male) aged 3-15 (M = 7.24, SD = 2.31). A quasi-experimental study compared outcomes for an experimental intervention group (AIG) with a waiting list control group (WG). The results showed the RESCUR programme decreased mental health difficulties while increasing both prosocial behaviours and well-being. In addition, academic performance increased for those in preschool after implementation. Both teachers and children consistently reported positive behavioural changes in resilience-related competencies after implementing RESCUR. Our findings contribute to the recent research on the potential of RESCUR to address key socioemotional competencies and improve relevant protextive factors. Study limitations and future recommendations are addressed.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Mental health,School-based approach,Social and emotional learning,Resilience,Universal prevention
  • Medicina Clínica - Ciências Médicas
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
INT-338 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
SFRH/BD/126304/2016 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência_Iscte a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.