Scientific journal paper Q2
Autoridades do discurso: Contributos de uma análise da deliberação em políticas públicas de educação
Maria Álvares (Álvares, M.);
Journal Title
Análise Social
Year (definitive publication)
2022
Language
Portuguese
Country
Portugal
More Information
Web of Science®

This publication is not indexed in Web of Science®

Scopus

Times Cited: 0

(Last checked: 2024-11-20 01:01)

View record in Scopus

Google Scholar

This publication is not indexed in Google Scholar

Alternative Titles

(English) Discourse authorities: Contributions for an analysis of deliberation in education policies

Abstract
Este artigo apresenta uma análise sobre elementos do debate político nacional em educação, focando os recursos de autoridade utilizados na deliberação de políticas. A partir de uma perspetiva ancorada no institucionalismo discursivo, são mapeadas as fontes de autoridade – nacionais e internacionais; legais e periciais – utilizadas nos debates sobre educação ocorridos na Assembleia da República (ar) entre 1978 e 2018, procurando identificar características estruturais do discurso deliberativo sobre educação. Os resultados apontam para a existência de um ambiente discursivo pouco favorável à deliberação com base em evidência, em que é persistente o questionamento de fontes de autoridade e dos resultados alcançados pelas políticas e que é marcado por um horizonte internacional de comparação e pelas ideias de crise e mudança. ____ The present paper explores elements of the national political debate on education, focusing on the authoritative references used in deliberation. The systematic identification and analysis of the intertextualities present in the debates on education that took place in the Portuguese National Assembly (ar) between 1978 and 2018, allowed to map the sources of authority used – national and international; legal and expert – and disclose structural features of the discourse on education. The results point to the existence of a discursive environment that is not very favourable to evidence-based deliberation, in which the questioning of sources of authority and the results achieved is persistent. Discourse evolves around the horizon of international comparison, with the persistence over time of the ideas of crisis and change.
Acknowledgements
--
Keywords
Políticas públicas,Análise de discurso,Intertextualidades,Deliberação,Educação
  • Sociology - Social Sciences
  • Political Science - Social Sciences

With the objective to increase the research activity directed towards the achievement of the United Nations 2030 Sustainable Development Goals, the possibility of associating scientific publications with the Sustainable Development Goals is now available in Ciência-IUL. These are the Sustainable Development Goals identified by the author(s) for this publication. For more detailed information on the Sustainable Development Goals, click here.