Artigo em revista científica Q1
Breaking barriers: The impact of intergroup contact on bystanders' actions against bias-based cyberbullying
Raquel António (António, R.); Rita Guerra (Guerra, R.); Lindsey Cameron (Cameron, L.); Carla Moleiro (Moleiro, C.);
Título Revista
Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace
Ano (publicação definitiva)
2025
Língua
Inglês
País
República Checa
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-12-03 16:59)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-11-26 12:49)

Ver o registo na Scopus

Google Scholar

N.º de citações: 1

(Última verificação: 2025-12-04 22:05)

Ver o registo no Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Overton

Abstract/Resumo
Bystanders are present in most bullying and cyberbullying incidents, and when they intervene in favor of the victim, they can effectively stop it. Evidence suggests that intergroup factors, such as social identification, increase bystanders’ helping intentions in bullying episodes. However, relatively little is known about the potential positive effects of intergroup factors on bystanders’ attitudes and behaviors when witnessing bias-based cyberbullying (i.e., cyberbullying based on identity). Two studies examined bystanders’ responses to cyberbullying toward two minority groups (i.e., LGBTQI+ and Black youth); and what can influence their helping intentions when they witness bias-based cyberbullying episodes. Study 1 (N = 2,253) showed that bystanders' responses vary depending on the target of cyberbullying, helping an LGBTQI+ youth target less than a Black target, and showing less empathy, less positive group norms, less inclusive identities, less positive attitudes, and more intergroup anxiety. Study 2 (N = 2,254) revealed that high quality offline contact is associated with more helping behaviors via increased empathy, outgroup attitudes, dual-identity representations and decreased intergroup anxiety (for the LGBTQI+ target), and via empathy, one-group identity, and group norms (for the Black target). Implications for efforts to promote more helping behaviors and positive intergroup attitudes in the online context are discussed.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Cyberbullying,Bystanders,Helping,Intergroup contact
  • Psicologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
CF/PR/FP22/62010006 “la Caixa” Foundation
UIDP/03125/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência_Iscte a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.