Ciência_Iscte
Publicações
Descrição Detalhada da Publicação
Título Revista
Análise Social
Ano (publicação definitiva)
2025
Língua
Inglês
País
Portugal
Mais Informação
Web of Science®
Esta publicação não está indexada na Web of Science®
Scopus
Google Scholar
Esta publicação não está indexada no Google Scholar
Esta publicação não está indexada no Overton
Títulos Alternativos
(Português) Efeito espectador no ciberbullying: Quando o envolvimento moral se desliga
Abstract/Resumo
This study explored how adolescents’ moral beliefs and moral disengagement explain bystander apathy in cyberbullying. Semi-structured interviews with adolescents aged 13 to 20 (n = 100, m = 15.74, sd = 1.52, 52% boys) were conducted. Results from a thematic analysis indicated four main themes. Theme 1 suggested that although perceived as morally wrong, the severity of cyberbullying was devalued. Theme 2 highlighted a moral conflict between intervening and ignoring. Themes 3 and 4 focused on moral disengagement to justify cyberbullying and bystander apathy. Findings highlight the role of moral beliefs and moral disengagement regarding bystander behavior in cyberbullying.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Bystander apathy,Cyberbullying,Moral beliefs,Moral disengagement
Classificação Fields of Science and Technology
- Psicologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
| Referência de financiamento | Entidade Financiadora |
|---|---|
| PTDC/PSI-GER/1918/2020 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
| UIDP/04527/2020 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
| UIDB/04527/2020 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
English