Artigo em revista científica Q2
Bystander apathy in cyberbullying: When moral engagement disconnects
Nádia Salgado Pereira (Pereira, N.); Paula Alexandra Nunes da Costa Ferreira (Ferreira, P. da C.); Sofia Oliveira (Oliveira, S.); Ana Margarida Veiga Simão (Simão, A. M. V.);
Título Revista
Análise Social
Ano (publicação definitiva)
2025
Língua
Inglês
País
Portugal
Mais Informação
Web of Science®

Esta publicação não está indexada na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-12-14 12:51)

Ver o registo na Scopus

Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Overton

Títulos Alternativos

(Português) Efeito espectador no ciberbullying: Quando o envolvimento moral se desliga

Abstract/Resumo
This study explored how adolescents’ moral beliefs and moral disengagement explain bystander apathy in cyberbullying. Semi-structured interviews with adolescents aged 13 to 20 (n = 100, m = 15.74, sd = 1.52, 52% boys) were conducted. Results from a thematic analysis indicated four main themes. Theme 1 suggested that although perceived as morally wrong, the severity of cyberbullying was devalued. Theme 2 highlighted a moral conflict between intervening and ignoring. Themes 3 and 4 focused on moral disengagement to justify cyberbullying and bystander apathy. Findings highlight the role of moral beliefs and moral disengagement regarding bystander behavior in cyberbullying.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Bystander apathy,Cyberbullying,Moral beliefs,Moral disengagement
  • Psicologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
PTDC/PSI-GER/1918/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UIDP/04527/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UIDB/04527/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia