Ciência-IUL
Publicações
Descrição Detalhada da Publicação
Development and validation of an observational measure of symptoms of Reactive Attachment Disorder
Título Revista
Attachment and Human Development
Ano (publicação definitiva)
2019
Língua
Inglês
País
Países Baixos (Holanda)
Mais Informação
Web of Science®
Scopus
Google Scholar
Abstract/Resumo
Reactive Attachment Disorder (RAD) is presumed to be a consequence of social neglect and deprivation of the kind particularly associated with institutional care. Despite its clinical relevance
there is a lack of assessment tools for RAD based on the direct observation of child–caregiver interaction. Here we describe the development and validation of such a tool for use with preschool children, the Rating of Inhibited Attachment Disordered Behavior (RInAB). The RInAB is composed of 17 ratings grouped in three subscales assessing (1) Attachment, (2) Exploratory, and (3) Socioemotional behavior. Participants were 134 institutionalized preschool children (M = 54.84 months; SD = 10.83; 60% boys) and their caregivers. Adequate reliability was found for RInAB subscales and total score. Confirmatory factor analyses documented the three aforementioned RInAB subscales. Correlational analyses documented: (i) construct validity via positive and significant associations
with caregiver sensitivity and quality of child–caregiver relationship; (ii) convergence validity via association evidence with some emotionally/withdrawn inhibited items of the Disturbed
Attachment Interview (DAI), as well as, with Child Behavior Checklist (CBCL)’s somatic complaints and withdraw syndrome scales; and (iii) discriminant validity via nonsignificant or negative associations with DAI-indiscriminate subscale, Rating of Infant and Stranger Engagement (RISE) and CBCL-externalizing problems. Discussion highlights the contributions complementary roles of RInAB for a comprehensive assessment of child RAD-related functioning.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
RAD,Institutionalization,Assessment,Observation,Preschoolers,Validation
Classificação Fields of Science and Technology
- Psicologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento | Entidade Financiadora |
---|---|
PTDC/PSI-PCL/101506/2008 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
SFRH/BD/87495/2012 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
POCI-01-0145-FEDER-007653 | COMPETE 2020 |
S112/10161/12 | Köhler-Stiftung |
Contribuições para os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável das Nações Unidas
Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.