Artigo em revista científica Q1
Emoji as icebreakers? Emoji can signal distinct intentions in first time online interactions
David L. Rodrigues (Rodrigues, D. L.); Bernardo Pereira Cavalheiro (Cavalheiro, B. P.); Marília Prada (Prada, M.);
Título Revista
Telematics and Informatics
Ano (publicação definitiva)
2022
Língua
Inglês
País
Países Baixos (Holanda)
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 10

(Última verificação: 2024-12-19 05:53)

Ver o registo na Web of Science®


: 0.6
Scopus

N.º de citações: 11

(Última verificação: 2024-12-18 03:19)

Ver o registo na Scopus


: 0.6
Google Scholar

N.º de citações: 18

(Última verificação: 2024-12-17 11:00)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Very few studies have examined if emoji play a role in first-time interactions and whether their use conveys information about relationship initiation intentions. In two experimental studies (N = 758), we explored if using different emoji to initiate interactions with strangers on Facebook and Tinder were perceived to signal distinct intentions from the sender (Studies 1 and 2) and which emoji (if any) would be used to convey distinct intentions when sending a message to a stranger (Study 2). Results from Study 1 showed that participants perceived messages with (or without emoji) to signal friendship intentions, with (or ) to signal romantic intentions, and with (or ) to signal sexual intentions. Results were consistent across social platforms. Study 2 replicated the results regarding the impact of emoji use on perceived intentions. When asked to take the sender’s perspective, participants selected for friendship intentions, or for romantic intentions, and for sexual intentions. Still, about one-third of participants chose not to include emoji in initial interactions. Taken together, these findings suggest that emoji play an important role in online interpersonal communications and potentially shape the initiation of new relationships.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Emoji,Electronic mediated communication (EMC),Social networks,Interpersonal relationships
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Ciências da Comunicação - Ciências Sociais
  • Outras Ciências Sociais - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
2020.00523.CEECIND Fundação para a Ciência e a Tecnologia
SFRH/BD/146388/2019 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.