Scientific journal paper Q4
Estado emocional e coping em estudantes universitários no confinamento provocado pela COVID-19
Joana Alexandre (Alexandre, J.); Helena Carvalho (Carvalho, H.); Ana Margarida Fonseca (Fonseca, A. M.); Catarina Castro (Castro, C.);
Journal Title
Psicologia
Year (definitive publication)
2022
Language
Portuguese
Country
Portugal
More Information
Web of Science®

This publication is not indexed in Web of Science®

Scopus

Times Cited: 1

(Last checked: 2024-05-15 13:51)

View record in Scopus


: 1.3
Google Scholar

This publication is not indexed in Google Scholar

Alternative Titles

(English) Emotional state and coping strategies among university students during the COVID-19 pandemic lockdown

Abstract
Considerando a vulnerabilidade da saúde mental dos jovens adultos, e a mudança abrupta das suas rotinas no primeiro confinamento decretado em Portugal, em março de 2020, devido à pandemia provocada pela COVID-19, este estudo analisou 1) o estado emocional de uma amostra de estudantes universitários durante o primeiro confinamento, 2) as estratégias de coping reportadas durante esse período, 3) o papel mediador das estratégias de coping no reporte de sintomas de ansiedade, depressão e stress. Os resultados indicam que, à semelhança de outros países, as mulheres reportam maiores níveis de ansiedade, depressão e stress. Também são estas que reportam não só o recurso a estratégias de coping negativo, mas também positivo (suporte social). O retraimento e a recusa medeiam a relação entre o sexo do participante e o estado emocional. Os resultados apontam para um conjunto de reflexões sobre intervenções de promoção de bem-estar em jovens universitários.
Acknowledgements
--
Keywords
COVID-19,Saúde mental,Jovens adultos,Coping
  • Psychology - Social Sciences
Funding Records
Funding Reference Funding Entity
UIDB/03126/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UIDB/03125/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

With the objective to increase the research activity directed towards the achievement of the United Nations 2030 Sustainable Development Goals, the possibility of associating scientific publications with the Sustainable Development Goals is now available in Ciência-IUL. These are the Sustainable Development Goals identified by the author(s) for this publication. For more detailed information on the Sustainable Development Goals, click here.