Artigo em revista científica Q1
Gender awareness in medicine: adaptation and validation of the Nijmegen Gender Awareness in Medicine Scale to the Portuguese population (N-GAMS)
Rita Morais (Morais, R.); Sónia F. Bernardes (Bernardes, S.F.); Petra Verdonk (Verdonk, P.);
Título Revista
Advances in Health Sciences Education
Ano (publicação definitiva)
2019
Língua
Inglês
País
Alemanha
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 12

(Última verificação: 2025-12-03 21:30)

Ver o registo na Web of Science®


: 0.6
Scopus

N.º de citações: 14

(Última verificação: 2025-12-01 11:12)

Ver o registo na Scopus


: 0.7
Google Scholar

N.º de citações: 24

(Última verificação: 2025-12-04 16:38)

Ver o registo no Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Overton

Abstract/Resumo
Health care professionals’ gender awareness has been presented as a mechanism to minimize gender biases in health. The present paper aimed to adapt and validate the Nijmegen Gender Awareness in Medicine Scale (N-GAMS, Verdonk et al. in Sex Roles 58:222–234, 2008. https://doi.org/10.1007/s11199-007-9326-x) to the Portuguese population, also addressing some limitations of its original study, namely by: (1) testing the scale’s three-fold underlying structure and (2) extending the study of its criteria-related validity, by analyzing sex-related differences in medical students’ gender awareness and the associations between gender awareness and empathy and sexism. One thousand and forty-eight medical students (Mage = 22.90; 67.1% women) filled out the Portuguese version of the N-GAMS (N-GAMS.pt) along with measures of Physician Empathy and Sexism. A Parallel Analysis and an Exploratory Factor Analysis suggested the presence of three factors. A Confirmatory Factor Analysis showed a good fit of the hypothesized three-factor structure: (1) gender sensitivity (n = 6 items; ? =.713), (2) gender-role ideologies towards patients (n = 7 items; ? =.858) and (3) gender-role ideologies towards doctors (n = 5 items; ? =.837), with a positive association between the latter two (r =.570; p <.001). The N-GAMS.pt also showed good criteria-related validity. Namely, as hypothesized: (1) more empathic students reported more gender sensitivity and lower endorsement of gender-role ideologies; (2) higher hostile and benevolent sexism were associated to higher endorsement of gender-role ideologies; and (3) higher hostile sexism was associated to lower gender sensitivity. Implications of the N-GAMS for research and interventional purposes are discussed.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Gender awareness,Gender sensitivity,Empathy,Sexism,Scale development
  • Medicina Clínica - Ciências Médicas
  • Ciências da Saúde - Ciências Médicas
  • Outras Ciências Médicas - Ciências Médicas
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
FCT/PD/BD/111187/2015 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UID/PSI/03125/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência_Iscte a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.