Artigo em revista científica
“Health-enhancing” products in the Italian food industry: multinationals and SMEs competing on yogurt
Giacomo Boesso (Boesso, G.); Davcik, Nebojsa (Davcik, N. St.); Francesco Favotto (Favotto, F.);
Título Revista
AgBioForum
Ano
2009
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
Abstract/Resumo
The purpose of this research is to present a detailed analytical (qualitative) study of the new “health-enhancing” products in the Italian marketplace, with a focus on both the multinational corporations and the small and medium enterprises (SMEs). The analysis is based on a new products development framework (NPD) which is operationalized by isolating four key strategic elements and other support variables from the literature. The theoretical framework is matched with seven health-food categories and seven yogurts marketed by international corporations and local SMEs in the Italian marketplace. The research provides an in-depth analysis of the emerging strategy in the food industry using the npd theories in a national context (Italy) where the attention to food quality is well-known worldwide and the appeal of the so-called “functional food” seems to be barely—or poorly—investigated.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Health-enhancing foods,New product development strategies,Italy,Multinational enterprises,Small and medium enterprises
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
2006072800_003 Ministero dell'Istruzione, dell'Università e della Ricerca

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.