Artigo em revista científica Q1
How can brands encourage consumers to donate data to a data-driven social partnership? An examination of hedonic vs. functional categories
Sandra Loureiro (Loureiro, S. M. C.); Enav Friedmann (Friedmann, E.); Michael Breazeale (Breazeale, M.); Ivo Middendorf (Middendorf, I.);
Título Revista
Journal of Business Research
Ano (publicação definitiva)
2023
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 5

(Última verificação: 2024-11-21 19:40)

Ver o registo na Web of Science®


: 0.5
Scopus

N.º de citações: 7

(Última verificação: 2024-11-19 10:47)

Ver o registo na Scopus


: 0.5
Google Scholar

N.º de citações: 9

(Última verificação: 2024-11-18 01:11)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Consumers’ willingness to donate personal data clearly benefits the marketers with whom they share it. Data- driven social partnerships allow marketers to leverage the data, serve the public good, personalize products for consumers, and boost profit. This paper focuses on better understanding what drives consumer data-donation to data-driven social partnerships, and ways that marketers can encourage consumers’ data-donation. Using a multi-method approach that includes a qualitative component – three focus groups – and two quantitative studies, we show that corporate reputation is linked to consumers’ desire to donate data via brand trust in the partnership for both functional and hedonic categories, however, hedonic categories can benefit even more from consumers’ perceptions of brand coolness that lead to brand trust in the partnership, displaying double medi- ation linking corporate reputation to consumers’ desire to donate data. Theoretical and managerial implications for these findings are discussed.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Corporate reputation,Brand trust,Brand coolness,Desire to donate data,Data-driven social partnerships
  • Economia e Gestão - Ciências Sociais

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.