Artigo em revista científica Q1
How different types of environmentalists are perceived: Changing perceptions by the perceiver
Karolin Kibele (Kibele, K.); Miriam Henriques Rosa (Rosa, M.); Milan Obaidi (Obaidi, M.);
Título Revista
Frontiers in Psychology
Ano (publicação definitiva)
2023
Língua
Inglês
País
Suíça
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 1

(Última verificação: 2024-11-23 13:20)

Ver o registo na Web of Science®


: 0.4
Scopus

N.º de citações: 1

(Última verificação: 2024-11-19 05:49)

Ver o registo na Scopus


: 0.3
Google Scholar

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2023-11-10 16:00)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Introduction: Previous research found stereotypes of environmentalists as barriers to public engagement and identification with environmentalism. Yet, there is limited understanding of the distinct attributes of an environmentalist that influence public perceptions and self-identification. In our research, we address this knowledge gap by analyzing reactions to a range of fictional environmentalist profiles. Methods: We investigated how multiple features of these profiles (e.g., gender, occupation, type of pro-environmentalism) influenced stereotypes (such as competence, friendliness, and trustworthiness), perceived typicality, and participants’ self-identification with the described profiles, using a novel conjoint experiment approach with 678 US residents. Results: We found that profiles described as women, Asians, working as a cleaner or office clerk, and politically moderate or liberal, exhibiting private to moderate environmental behaviors and global environmental concerns, were generally perceived as more typical for environmentalists. Moreover, participants most identified with profiles depicted as women, in a cleaner occupation, and exhibiting private pro-environmental behaviors. Atypical profile descriptions, based on prior research, enhanced participants’ impressions only when associated with private pro-environmental behaviors or the cleaner occupation. Discussion: We introduce new avenues in impression formation research and the use of conjoint analyses in psychological research; moreover, we contribute valuable input to the environmental movement regarding message framing considering the source and content relative to the targeted audience.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Environmentalists,Stereotypes,Conjoint experiment,Social identity,US residents
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Outras Ciências Sociais - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
DL 57/2016/CP1359/CT0027 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.