Artigo em revista científica Q2
Institutional trust as a driver of product boycotts in Europe
Nuno Baptista (Baptista. N.); Maria José Palma Lampreia Dos-Santos (Dos-Santos, M.); Fernando da Mata (Mata, F.); Natacha Jesus-Silva (Jesus-Silva, N.);
Título Revista
International Review on Public and Nonprofit Marketing
Ano (publicação definitiva)
N/A
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2024-11-20 19:53)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2024-11-19 19:11)

Ver o registo na Scopus

Google Scholar

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2024-11-20 11:48)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Despite the significant growth in consumer boycotts, research has devoted insufficient attention to the institutional factors that may motivate consumers to engage in such behaviour. This article aims to address this research gap. The main objective is to analyse the factors that affect consumer boycotts from an institutional sustainability perspective, by focusing on a specific dimension of institutional sustainability: institutional trust. Information and data came from the 2023 round of the European Social Survey, a cross-national survey covering 25 Countries. The article applies a binomial univariable logit model to test the influence of institutional trust and other potential drivers on boycott decisions and a multivariable binomial logistic regression to explore possible interrelationship between independent variables. The results confirm that boycotts are affected by institutional trust and other factors including demographic and socio-economic characteristics of the consumers, consumers’ perception of ICT, satisfaction with public institutions, and consumers’ evaluation of personal well-being. This article contributes to political consumerism literature by focusing on the impact of institutional trust in boycotting behaviour. This relationship is underexplored in existing literature, since most literature researches consumer boycotts from a triple-bottom perspective and neglects the effects of the institutional dimension of sustainability in consumer behaviour. The article brings new insights into the motivations of consumers at the political and institutional levels and opens new directions for future research to explore institutional sustainability related to the good practices of governance.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Boycott,Consumerism,Institutional sustainability,Institutional trust
  • Economia e Gestão - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
IPL/2022/BIGTECHCon_ESCS Polytechnic Institute of Lisbon
UIDB/05937/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UIDP/05937/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.