Artigo não publicado nas atas da conferência
Knowledge Explorers: Gamification in Higher Education
Rui Miguel Pascoal (Pascoal, R.);
Título Evento
Jornadas Ibéricas de Inovação Pedagógica, Universidade Europeia
Ano (publicação definitiva)
2025
Língua
Inglês
País
Portugal
Mais Informação
Web of Science®

Esta publicação não está indexada na Web of Science®

Scopus

Esta publicação não está indexada na Scopus

Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Overton

Abstract/Resumo
This paper presents a pedagogical innovation based on gamification tailored to higher education contexts. The proposed model, titled "Knowledge Explorers", integrates game elements such as scoring, missions, challenges, and rewards into academic curricula with the objective of enhancing student engagement, motivation, and skill development. Structured around immersive narratives and academic missions, students are positioned as explorers facing real-world challenges, promoting active learning, collaboration, and critical thinking. The gamified structure includes both individual and collaborative tasks, continuous formative feedback, and competitive ranking to stimulate performance and academic excellence. Expected outcomes include increased student motivation, improved academic performance, and the development of essential competencies such as leadership, research, and problem-solving. The model draws on established gamification frameworks and empirical evidence from the literature, contributing to the growing body of research on innovative instructional strategies in higher education.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
gamification,higher education,active learning,student engagement,academic missions,instructional innovation
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Sociologia - Ciências Sociais

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência_Iscte a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.