Artigo em revista científica Q1
Of bikers, teachers and germans: groups'diverging views about their prototypicality
Sven Waldzus (Waldzus, S.); Amélie Mummendey (Mummendey, A.); Michael Wenzel (Wenzel, M.); Franziska Boettcher (Boettcher, F.);
Título Revista
British Journal of Social Psychology
Ano (publicação definitiva)
2004
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 105

(Última verificação: 2024-11-20 12:45)

Ver o registo na Web of Science®


: 2.1
Scopus

N.º de citações: 102

(Última verificação: 2024-11-15 10:00)

Ver o registo na Scopus


: 1.7
Google Scholar

N.º de citações: 203

(Última verificação: 2024-11-17 16:46)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
The in-group projection model hypothesizes that members of social groups generalize attributes of their in-group to a superordinate category that provides dimensions for comparisons between in-group and out-group (in-group projection). As a result, both groups in an intergroup situation should disagree about their relative prototypicality for the superordinate category. Three studies confirmed this prediction. In Study I (N = 54), it was found that different groups of motor bikers (chopper-bikers vs. sport-bikers) perceived their own subgroup to be the more typical biker group than the respective out-group. Study 2(N = 60) showed the same divergence of perspectives in the context of more formal subgroups of teachers (primary-school teachers vs. high-school teachers). In a third study (N = 157), the relative character of in-group projection was demonstrated in an intergroup context with strong reality constraints due to differences in group size, status and power. Although there was consensus between both groups that the majority (West Germans) was more prototypical of the superordinate group (Germans) than the minority (East Germans), majority members perceived the groups' difference in prototypicality to be greater than minority members did.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
  • Psicologia - Ciências Sociais

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.