Scientific journal paper Q4
Plataformização das notícias: Análise dos níveis de presença plataformizada dos media jornalísticos portugueses
Fabrício Santos de Mattos (de Mattos, F. S.);
Journal Title
Contratexto
Year (definitive publication)
2023
Language
Portuguese
Country
Peru
More Information
Web of Science®

This publication is not indexed in Web of Science®

Scopus

Times Cited: 0

(Last checked: 2024-05-19 11:54)

View record in Scopus

Google Scholar

Times Cited: 0

(Last checked: 2024-05-15 08:36)

View record in Google Scholar

Alternative Titles

(English) News platformization: An analysis of the levels of platformized presence of Portuguese news media

(Spanish/Castilian) Plataformización de noticias: Análisis de los niveles de presencia en las plataformas de los medios periodísticos portugueses

Abstract
A plataformização das notícias é um fenômeno global que se caracteriza pela crescente centralidade das redes sociais e mecanismos de busca na distribuição de notícias, transformando os meios jornalísticos em produtores de conteúdos que complementam esses ecossistemas digitais. Nesse contexto, a investigação aplicou uma análise quantitativa baseada no cruzamento dos estudos de mapeamento midiático e os estudos de plataformização para compreender como os media jornalísticos portugueses se posicionam nas plataformas. Foram realizadas três etapas: codificação e mapeamento dos meios jornalísticos; classificação dos níveis de presença; e caracterização e comparação entre os diferentes níveis. A classificação foi feita com a combinação de Análises de Clusters Hierárquica e Não-Hierárquica, identificando três níveis de presença plataformizada - baixo, médio e alto - no Facebook, Instagram, Twitter e YouTube. Conclui-se que o alcance e o meio de origem são fatores relevantes, mas esta relação não é direta, pois a integração dos media jornalísticos portugueses depende também da adaptação à lógica das plataformas digitais e às formas com que apresentam os conteúdos, conforme as potencialidades e os públicos de cada ambiente comunicacional. ____ News platformization is a global phenomenon characterized by the growing centrality of social media and search engines in news distribution, thus transforming news media into producers of content that complement these digital ecosystems. In this context, the research used a quantitative analysis based on the intersection of media mapping studies and platformization studies to understand how Portuguese news media position themselves on platforms. Three steps were taken: news media codification and mapping, classification of their different levels of presence, and characterization and comparison between such levels. The classification was conducted with a combination of hierarchical and non-hierarchical cluster analyses, identifying three levels of platform presence—low, medium, and high—on Facebook, Instagram, Twitter, and YouTube. It is concluded that the reach and the medium of origin are important factors, but this relationship is not direct since the integration of Portuguese news media also depends on the adaptation to the logic of digital platforms and how they show their contents, according to the potential and audiences of each communication environment.
Acknowledgements
A investigação para a publicação deste artigo teve o financiamento da Bolsa de Mérito do Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL).
Keywords
Jornalismo digital,Mapeamento dos media jornalísticos,Portugal,Plataformização de notícias
  • Sociology - Social Sciences
  • Media and Communications - Social Sciences

With the objective to increase the research activity directed towards the achievement of the United Nations 2030 Sustainable Development Goals, the possibility of associating scientific publications with the Sustainable Development Goals is now available in Ciência-IUL. These are the Sustainable Development Goals identified by the author(s) for this publication. For more detailed information on the Sustainable Development Goals, click here.