Artigo em revista científica Q1
Preservice teachers' assessment decisions: Exploring the role of fairness conceptions
Amirhossein Rasooli (Rasooli, A.); Michael Holden (Holden, M.); Jorge Sinval (Sinval, J.);
Título Revista
British Educational Research Journal
Ano (publicação definitiva)
2025
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-12-04 22:06)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-11-29 08:23)

Ver o registo na Scopus

Google Scholar

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-11-28 18:33)

Ver o registo no Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Overton

Abstract/Resumo
Teachers' conceptions of fairness influence their approaches to assessment. Perceptions of fairness underpin how teachers legitimate their values and provide reasons for teachers to defend assessment decisions and actions. This study therefore examined fairness conceptions at a critical stage in teachers' journey towards assessment capacity: their perceptions as teacher candidates. Specifically, we investigated 228 preservice teachers' conceptions of assessment fairness using the Classroom Assessment Fairness Inventory (CAFI). The results of an exploratory factor analysis (EFA) showed four factors: assessment communication acts, grading decisions, responses to cheating and firm assessment decisions. These factors highlighted the domains and underpinning principles of fairness that participating preservice teachers used to evaluate issues of fairness in assessment. The results provide initial empirical foundations to promote nuanced understandings of fairness in assessment education.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Classroom assessment,Conceptions,Fairness,Preservice teachers
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência_Iscte a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.