Artigo em revista científica Q1
Promoting well-being in school-based mentoring through the satisfaction of basic psychological needs: does it really count?
Francisco Simões (Simões, F.); Madalena Alarcão (Alarcão, M.);
Título Revista
Journal of Happiness Studies
Ano (publicação definitiva)
2014
Língua
Inglês
País
Países Baixos (Holanda)
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 32

(Última verificação: 2024-11-03 00:40)

Ver o registo na Web of Science®


: 1.1
Scopus

N.º de citações: 23

(Última verificação: 2024-11-01 17:24)

Ver o registo na Scopus


: 0.7
Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Google Scholar

Abstract/Resumo
The main goal of this research was to assess whether satisfying basic psychological needs (BPN) in a Portuguese school-based mentoring (SBM) program improved the mentored students’ well-being. One uncommon feature of this program was that the mentors were also teachers of the mentees. A two-wave experimental study design was implemented to compare the mentored (n = 157) and non-mentored students (n = 160). Surveys were completed twice, with a 6-month interval between time points 1 and 2. The results indicate that SBM that was associated with increased support for BPN was the most effective condition for promoting academic well-being, particularly in terms of improving the mentored students’ perceptions of their school environment. However, no significant differences between the mentored and non-mentored students were detected regarding personal well-being (e.g., psychological well-being) and social well-being (e.g., peer support). These findings suggest that the balanced support of BPN was important in this particular SBM program. This support and enduring mentoring relationships can facilitate the general improvement of the mentored students’ well-being.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
School-based mentoring,Basic psychological needs,Well-being
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Outras Ciências Sociais - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
SRFH/BD/60823/2009 Fundação para a Ciência e Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.