Artigo em revista científica Q2
Multiple autonomy support attunement connections with perceived competence in learning and school grades among rural adolescents
Francisco Simões (Simões, F.); Maria Manuela Calheiros (Calheiros, M. M.);
Título Revista
Current Psychology
Ano (publicação definitiva)
2023
Língua
Inglês
País
Alemanha
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 2

(Última verificação: 2024-05-01 11:30)

Ver o registo na Web of Science®


: 0.7
Scopus

N.º de citações: 2

(Última verificação: 2024-04-25 17:04)

Ver o registo na Scopus


: 0.7
Google Scholar

N.º de citações: 2

(Última verificação: 2024-05-01 18:19)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
In this study, we examine the associations of Multiple Autonomy Support Attunement (MASA) (corresponding to configurations of (in)consistent perceived multiple autonomy support regarding parents, teachers, and mentors) with perceived competence in learning and native language and math grades, among rural adolescents. A total of 448 ninth graders (M = 14.71; SD = .90; 58.03% girls) from The Azores Islands, a Portuguese mostly rural and isolated area participated in this study. Using Latent Class Analysis (LCA), a three-class solution for MASA presented the best fit and was more interpretable. Multivariate Analysis of Variance showed that unattuned MASA, due to low teacher support, was the most recurrent MASA configuration. While less recurrent, high MASA was associated with improvements in all educational outcomes. The effect of high MASA on improving educational outcomes among these youths was above and beyond, and more systematic, than factors that typically play a central role in rural educational trajectories, such as SES and gender. Our study shows the need to further articulate rural students’ social ecology features with the usual explanations for rural education failure.
Agradecimentos/Acknowledgements
This work was funded by a research grant from the Foundation for Science and Technology (Grant number SFRH/BPD/ 99616/2014).
Palavras-chave
Multiple autonomy support,Gender,SES,Perceived competence in learning,School achievement
  • Psicologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
SFRH/BPD/99616/2014 Fundação para a Ciência e Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.