Artigo em revista científica Q1
Moving beyond supply‐side arguments to explain over‐qualification: The ability to absorb graduates in different models of capitalism
Paulo Marques (Marques, P.); Fátima Suleman (Suleman, F.); João Maria Costa (Costa, J. M.);
Título Revista
European Journal of Education
Ano (publicação definitiva)
2022
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 2

(Última verificação: 2024-04-26 16:50)

Ver o registo na Web of Science®


: 0.4
Scopus

N.º de citações: 4

(Última verificação: 2024-04-27 02:18)

Ver o registo na Scopus


: 0.9
Google Scholar

N.º de citações: 9

(Última verificação: 2024-04-27 06:04)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
This study examines how the rise in the share of higher education graduates leads to over-qualification, by focusing on the demand-side drivers. We propose that the benefits of investments in higher education depend on the levels of innovation and economic growth in each national economy. We use a configurational method (Fuzzy Set Qualitative Comparative Analysis) to identify combinations of factors that lead to a high incidence of over-qualification in 17 European countries. The results show that over-qualification is greater in countries in which an increase in the number of graduates is accompanied by a failure to transition to a knowledge-based economy and poor economic growth. Furthermore, a low weight of high-tech manufacturing sectors in the GDP is a necessary condition for over-qualification to occur. These arguments explain the more pronounced mismatch in Southern Europe and Austria compared to other European countries. As for policy implications, this study shows that investment in education did not lead to expected benefits in some countries because this investment did not boost competitiveness in high-tech sectors. Thus, alternative policies must be implemented. Besides investment in education, some kind of industrial policy seems necessary in a number of European countries.
Agradecimentos/Acknowledgements
Funded by Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Grant/Award Number: PTDC/SOC- SOC/30016/2017
Palavras-chave
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
PTDC/SOC-SOC/30016/2017 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UIDB/03127/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Projetos Relacionados

Esta publicação é um output do(s) seguinte(s) projeto(s):

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.