Artigo de revisão
Scoping review of barriers and facilitators to the successful implementation of education programs that promote digital literacy among older adults in the community
Elzbieta Bobrowicz-Campos (Bobrowicz-Campos, E. M.); Armanda Matos (Matos, A. P. da M.);
Título Revista
Sisyphus: Journal of Education
Ano (publicação definitiva)
2025
Língua
Inglês
País
Portugal
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-12-04 19:01)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

Esta publicação não está indexada na Scopus

Google Scholar

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-11-29 16:05)

Ver o registo no Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Overton

Títulos Alternativos

(Espanhol/Castelhano) Una scoping review de las barreras y los facilitadores para la implementación bien sucedida de programas educativos que promueven la alfabetización digital entre los adultos mayores en la comunidad

(Português) Scoping review de barreiras e facilitadores da implementação bem-sucedida de programas educacionais que promovem literacia digital entre adultos mais velhos da comunidade

Abstract/Resumo
This scoping review maps evidence on individual, situational, institutional and contextual factors influencing the success of digital education programs for community-dwelling older adults. Guided by the methodological recommendations of the Joanna Briggs Institute and the Population-Concept-Context framework, the review included published and unpublished studies in English, Portuguese and Spanish. From 1275 records identified, 19 met inclusion criteria. The analysis revealed a range of factors grouped as facilitators and barriers. These include learners’ disposition and capacity to engage in the learning process and their everyday circumstances (individual and situational perspectives); educator profiles, organizational and pedagogical strategies, and the availability, adaptability, and complexity of digital media and educational resources (institutional perspective); and the community’s role in encouraging the ongoing use of digital competences (contextual perspective). The findings underscore the need for a tailored and multidimensional approach, informing the development of evidence-based guidelines to support the design and implementation of education programs promoting digital literacy in advanced age.
Agradecimentos/Acknowledgements
This work developed within the COMEDIG project (PTDC/CED - EDG/32560/2017) supported by FEDER funds through the COMPETE 2020, Portugal 2020 and European Union Program, and by National Funds through the Portuguese Foundation for Science and Technology.
Palavras-chave
Digital literacy competences,Education programs,Facilitators and barriers,Older adults,Scoping review
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
PTDC/CED-EDG/32560/2017 Comissão Europeia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência_Iscte a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.